Profily nosných a ocasních ploch, vrtulí, rotorů

829Konečně jsem se odhodlal dokončit soubor barevných grafických uspořádání pojednávající o profilech křídel, ocasních ploch, vrtulí, rotorů, dmychadel a podobně, který má rozsah kolem 57 MB. Je to kolem 140 stran, převedeno na formát A4. Text je uveden v jednotlivých obrázcích. Jak je patrno z přiložených ukázek. Více >

Létající talíře – anuloidy a jiné

MultiplaneV současné době rozvířené mnoha UAV a  koptérami by snad nemuselo být od věci připomenout něco z toho co se událo v aviatice, tomto odvětví obsahujícím spoustu neotřelých nápadů ať již od amatérů, snílků či profesionálů.

Je to jen krátká zmínka o tom co, v počátcích 20. století, kdy došlo k bouřlivému rozvoji letectví,  snad mohlo nebo mělo být snahou o řešení co nejmenšího odporu nosné plochy letadel těžších vzduchu. Více >

Samokřídlo „prkno“ 2,4 m

490 Samokřídlo Rehek 24

Loni  v červnu jsem dostal  ze severovýchodní Moravy žádost (prosbu) o určení polohy těžiště na létajícím stroji z druhého obrázku. Více >

Přehled článků AL za rok 2013 a 2014

S čím je vhodné se dobře seznámitPřehled článků za roky 2013 a 2014

Více >

Znovu o odporu

Okrajové víry křídlaV jednom z  minulých článků jsme poukázali na dvě nesmrtelné a převážně nežádoucí síly provázející aviatiku trvale. Byla to tíha a odpor tělesa pohybujícího se nějakým prostředím.

Dovolil jsem si upozornit na to, že přemrštěná snaha snižovat hmotnost v očekávání úžasných výkonů a možná i letových vlastností se může míjet účinkem, pokud se autor neseznámí důvěrněji s tím jaký je vlastně jejich skutečný vliv. V podstatě lze navázat na minulý článek. Více >

Létající stroje se dvěma pevnými plochami-dvojplošníky

Profily dvojplošníkůPřed časem jsem zaznamenal příspěvek zřejmě profesionálního designera z 30. let minulého století, který obhajoval některými argumenty přednosti dvojplošníků. Byly to takové zvláštní rady. Pak jsem také četl kdesi poznámku o tom jak byli američtí piloti B 17 někdy v roce 1944 upřímně zděšeni, když se s nimi chtělo utkat několik slovenských BH 534 tehdejšího Slovenského štátu. Více >