VRTULE FialaProp a také jejich 4-taktní motory

0

Vrtule je jeden z nástrojů, který umožňuje gramotným obyvatelům Země využívat ji k vytváření síly zvané tah, který je potřebný pro pohyb tekutinami. Protože jsme stoupenci aviatiky zajímáme se o to, jak si vrtule počínají v atmosféře Země.

V podstatě se jedná o využití principu 3. Newtonova zákona – akce a reakce, kdy je nějaká hmota, v našem případě vzduch, dodáním potřebného množství energie urychlena v daném místě a čase nějakým směrem. Když je ovšem při ruce vhodný nástroj, který se v tomto případě otáčí. Jestliže to bude vrtule, jinak též zvaná –  Luftschraube, Propeller, Vozdušnyj vint, Helice a odpovídající názvy z jiných jazyků, máme k dispozici tak zvanou vrtulovou pohonnou jednotku. Ta byla známá již přinejmenším v 15. století, kdy s ní Leonardo da Vinci experimentoval.

A o tom jak mohou takové vrtulové pohonné jednotky vypadat je stručně uvedeno dále.

Snad to na úvod stačí, protože jsem toho o vrtulích napsal na více místech víc než dost. Tohle ale píši o české společnosti FIALA PROP, která v posledních letech rozvinula nezanedbatelnou produkci bukových vrtulí, především pro modely letadel, ale také zřejmě je schopna vyhovět i potřebám některých ultralightů a samozřejmě i UAV.

 

Zpočátku jsem tenkrát i nějakou dobu u toho byl, což skromně dokládám následujícími obrázky.

 


 

Jednalo se tehdy  v roce 2008 -2009 o vrtule dvoulisté, třílisté a čtyřlisté.

 

Dnes je to v mnohem pokročilejším a kvalitativně mnohem vyšším stavu, včetně rozsahu vyráběných druhů a velikostí, než tomu bylo tehdy. A to je dobře.

Vrtule jsou z masivního velmi kvalitního sušeného bukového dřeva a to pouze pouze z vybraných částí stromů.

A tohle je společnost FIALA PROPS a FIALA MOTORS.

 

 

V současné době je možné z prospektů firmy vyčíst, že jsou dodávány :

  1. dvoulisté klasické vrtule v rozměrech průměrů od 12 palců= 305 mm do 40 palců = 1 000 mm, se stoupáními v rozmezí 5 palců = 125 mm až 20 palců = 500 mm, v sortimentu více než 160 velikostí
  2. dvoulisté E3 vrtule v rozměrech průměrů od 305 mm do 864 mm, se stoupáními v rozmezí 100 mm až 400 mm  v sortimentu více než 130 velikostí
  3. vrtule pro elektrolety v rozměrech průměrů od 375 mm do 700 mm, se stoupáními v rozmezí 150 mm až 400 mm v sortimentu více než 80 velikostí

             vrtule třílisté v rozměrech průměrů od 355 mm do 1 000 mm, se stoupáními v rozmezí               100 mm až 500 mm v sortimentu více než 70 kusů.

Veškeré vrtule jsou staticky vyvážené a dodávají se v kartonových krabicích.

Geometrickými charakteristikami – průměrem a stoupáním v palcích jsou vrtule označeny.

Mohou být dodávány jako pravotočivé i levotočivé i jako mnoholisté.

Následující obrázky 5 příkladů vrtulí přinášejí představu o tom co lze od firmy očekávat.

K poznání automatizované výroby vrtulí a tím získání dostatečného přesvědčení o jejich kvalitě může posloužit video firmy na jejich internetových stránkách.

To bylo o vrtulích.

Protože se firma nespokojila s dosaženým výsledky a s tím souvisejícími úspěchy rozšířila svůj sortiment v roce 2013 o výrobu čtyřtaktních motorů v širokém záběrů výkonů. Jejich know-how převzala z části od dřívějšího výrobce Valachmotors.

Jsou to například následující točivé stroje pro pohon vrtulí:

                       obsah         hmotnost         rozsah otáček          dopor. vrtule Fiala

                         ccm               kg                    1/min                          inch

60s1-FS            60                2,1                1000-6200        2l-24/12-24/14    3l-22/14 , 22/12

70s1-FS            70                2,2                1000-6000                        dtto

85B2-FS            85                2,8                     6000                 26/12-27/12      24/14 , 25/12

120B2-FS        120               3,4                1000-6200             30/12-32/12      26/13 , 28/12

120i2-FS         120               4,6                1000-6000             30/12-32/12       26/16 , 28/12

140B2-FS        140               3,7                1000-6000             30/14-31/14       28/14 , 30/12

170B2-FS        170               5,1                1000-5500             34/14-32/16      30/14 , 32/12

210B2-FS         210               5,5                1000-5300            38/12-34/16      36/14 , 34/16

Ještě by měly být v nabídce hvězdicové 5-ti válce o obsahu 420 ccm a 7-mi válce o obsahu 800 ccm. Připravují se : 4 válce twinboxery o obsahu 280 ccm a hvězdicové pětiválce o obsahu 250 ccm.

Mimo to je k dispozici 4-taktní boxer  120B2 UAV , který může být použitý pro létající stroje s dostupem do výšky kolem 5 000 m a vyniká navíc malou spotřebou paliva.

Malá přehlídka krásy takovýchto spalovacích motorů je v obrázcích následujících.

Je to firma se značným intelektuálním potenciálem a odvahou přinášet na trh nové výrobky.

Rád jsem s nimi spolupracoval.

22.2.2017                                                                  Jaroslav Lněnička

Letectví a letecké modelářství

0

Letecké modelářství je podhoubím veškeré aviatiky a obdobně je  i raketové modelářství  neopomenutelným prvkem kosmonautiky. Zůstaňme však pro tentokrát jen u aviatiky.

Na letecké modelářství jakožto zájmovou činnost pohlíží nemalá část aktivních účastníků aviatiky s despektem. To jest s větším či menším pohrdáním. A následně s tím spojeným nezájmem. A to je věc špatná. (Pokračování textu…)

Standa PROKEŠ se připojil ke globální většině

0

Je to těžký. Móc těžký.

Špatně se o tom píše. Byl to můj kamarád a ne ledasjaký. Byl to hodně dobrý kamarád. A zemřel 29.prosince 2016 v 75 letech. O 7 let mladší než já.

Lidi by měli umírat, podle mne,  v pořadí v jakém přicházejí na svět. Ne jak se čemu zamane. Je v tom, zdá se, velký nepořádek. Nic s tím, ale asi nemůžeme dělat. (Pokračování textu…)

Přiměřený český příspěvek k menší viditelnosti létajících strojů.

0

Může být něco, cokoliv, úplně neviditelné?? Stěží. (Pokračování textu…)

Co se děje v amatérské výstavbě letadel?

0

Abychom trochu povzbudili amatérské stavitelství například ULL kluzáků, tak připojuji několik fotografií výstavby trupu kluzáku RORÝS 12 – Libora Knápka. Ten si počíná velmi intenzivně za pomoci několika spřátelených občanů této republiky. Výsledkem zřejmě bude, jak jsme společně předpokládali hotový stroj v druhé polovině roku 2017. (Pokračování textu…)

Po 123 letech od pionýrských dob aviatiky

0

Období před zimním slunovratem se může stát vhodným prostředím pro porovnání doby před 123 lety s dobou dnešní. A to samozřejmě v aviatice, protože to je naše nadělení, jakožto pěstounů tohoto magazínu. (Pokračování textu…)

Co, například, bývá k vidění na hradeckém letišti?

0

Přikládám několik fotografií vybraných létajících strojů, které byly přítomny na hradeckém letišti za posledním asi 10-15 let.

Odhodlal jsem se k tomu také proto, že by si tento aviatický subjekt zasloužil rozsáhlejší a účinnější prezentaci mezi lidmi. Možná, že se ale mýlím. Třeba to tak má být. (Pokračování textu…)

Nová aviatická knížka

1

obalka-doteku-aviatikyV hradecké tiskárně DUKASE je těsně před dokončením útlá – 112-ti stránková publikace formátu A5, v černobílém provedení na křídovém papíře a barevnou obálkou, obsahující 75 stran textu. Zbytek tvoří obrázky, fotografie a náčrty toho s čím jsem se po mnohá desetiletí stýkal v aviatice, ač jsem v ní nebyl profesionálem. (Pokračování textu…)

VI. setkání KLUBu A

0

1005-trup-kluzaku-j-machaDne 22.10.2016 se uskutečnilo další setkání, tentokrát 11-ti účastníků, již známého seskupení zastánců aviatiky a zejména amatérských staveb letounů. Bylo to opět v Hradci Králové v DDaM. (Pokračování textu…)

Vrtule nejen jako součást pohonné jednotky

0

007Vrtulová pohonná jednotka sestává obvykle z hnacího motoru a vrtule. K nim jsou často přiřazeny reduktory otáček a  i jiná pomocná na příklad chladící zařízení než je jenom vzduch a podobně.

Posláním vrtulí je popohnat jimi procházející množství vzduchu tak, aby vznikl na základě této reakční síly tah nezbytný pro let.

K výrobě vrtulí jsou používány různé materiály balzou či různými plasty  pro modely letadel počínaje, přes různá dřeva, kovy a například kompozity konče. (Pokračování textu…)

Go to Top