dva-z-moznych-profilu-nosne-plochy-business-letounu

Návrh dvoumístného business letounu

03-soubezny-navrh-martina-vPřed dvěma lety jsem byl požádán, zda bych mohl či nemohl vytvořit nějaký návrh dvoumístného letounu pro podnikatelské účely. Byl to jeden slovenský podnikatel, který stavěl na první místo rychlost letu a 300 km/h se mu nezdálo být příliš mnoho. Mně zase ano, ale usoudil jsem, že by to mohl být zajímavý pokus o tom co a jak by mohlo vyjít.

Požádal jsem profesionála Martina V. (nevím zda by chtěl, abych uváděl zde jeho celé jméno, proto ta zkratka) zda by ho to také zajímalo. Protože nebyl proti, tak jsme nějakou iniciativu spojenou s více desítkami hodin do toho vložili. Více >

Airlander zvláštní létající stroj

Airlander 10.... pohonná jednotkaAviatika rozlišuje dva základní druhy letadel. A to jednak letadla lehčí vzduchu, využívající Archimedova zákona a ta co jsou těžší než vzduch. Je tím míněna především jejich jednotková hmotnost ku stejné fyzikální veličině atmosférického vzduchu.

Silami, které jim umožňují setrvávat v atmosféře Země a dokonce se v ní pohybovat, to znamená létat nebo se vznášet jsou – aerostatický a aerodynamický vztlak.

U letadel lehčích vzduchu je to pouze vztlak aerostatický, když balony či vzducholodě, které sem patří, jsou naplněny plynem, jehož měrná tíha je menší než 1,22 kg/m³ u mořské hladiny. Více >

Kluzáky agresivní a příklady těch druhých

16 XCG 13AV průběhu činnosti tvorů honosících se názvem  homo sapiens, to když naši dávní předci opustili zřejmě koruny stromů a naučili se chodit, ale pak vzájemně ničit, se neustále objevuje snaha podmanit si to co mají ti druzí. Tato nešťastná vlastnost bude zřejmě trvat ještě dost dlouho. Lidstvo, pokud se toho „dožije“, má na to ještě asi 4 miliardy let, než zanikne Země jakožto jedna z planet sluneční soustavy. Více >

SOLARIMPULSE a české mikrokluzáky

1045 dvoupásnicový nosník křídlaSolarimpulse již přistál v Abu Dhabi po cestě z Káhiry dlouhé 2694 km za dva dny a 37 minut a tak dokončil originální pouť kolem světa na jednomístném „obřím modelu“ o rozpětí cca 72 m pouze  na sluneční pohon, za 21 dní a to v 17 etapách v celkové délce cca 40 000 km s několika mnohadenními přestávkami, když let začal v roce 2015. Více >

Unmanned water(not air) vehicle

Sea HunterPřestože je naším přednostním zájmem aerodynamika a fyzikální  zákony, které umožňují letadlům pohybovat se v atmosféře Země, nemohli jsme nechat bez povšimnutí i některé okolnosti provázející úkazy hydrodynamické.

Neboť to byla mimo jiné i hydrodynamika a konec konců i hydrostatika (Archimedův zákon a vzduchoplavectví), které zejména zpočátku objevování zákonitostí při proudění tekutin stály v těsném závěsu. Více >