Samokřídlo „prkno“ 2,4 m

490 Samokřídlo Rehek 24

Loni  v červnu jsem dostal  ze severovýchodní Moravy žádost (prosbu) o určení polohy těžiště na létajícím stroji z druhého obrázku. Více >

Přehled článků AL za rok 2013 a 2014

S čím je vhodné se dobře seznámitPřehled článků za roky 2013 a 2014

Více >

Znovu o odporu

Okrajové víry křídlaV jednom z  minulých článků jsme poukázali na dvě nesmrtelné a převážně nežádoucí síly provázející aviatiku trvale. Byla to tíha a odpor tělesa pohybujícího se nějakým prostředím.

Dovolil jsem si upozornit na to, že přemrštěná snaha snižovat hmotnost v očekávání úžasných výkonů a možná i letových vlastností se může míjet účinkem, pokud se autor neseznámí důvěrněji s tím jaký je vlastně jejich skutečný vliv. V podstatě lze navázat na minulý článek. Více >

Létající stroje se dvěma pevnými plochami-dvojplošníky

Profily dvojplošníkůPřed časem jsem zaznamenal příspěvek zřejmě profesionálního designera z 30. let minulého století, který obhajoval některými argumenty přednosti dvojplošníků. Byly to takové zvláštní rady. Pak jsem také četl kdesi poznámku o tom jak byli američtí piloti B 17 někdy v roce 1944 upřímně zděšeni, když se s nimi chtělo utkat několik slovenských BH 534 tehdejšího Slovenského štátu. Více >

Jak to je asi s indukovaným odporem

Schema proudu na horní a spodní straně plochyKdyž se opět vrátíme k povídání o  pohybu jakýchkoliv těles v ovzduší Země, pak můžeme s jistotou připomenout existenci nejméně dvou permanentních sil, které činí například létání obtížným.

Je to tíha, která působí na všechna hmotná tělesa v okolí Země a snaží se je přitáhnout k sobě. Tím klade značnou překážku k tomu, aby se jakékoliv hmotné těleso dostalo úplně bez potíží z jednoho na více míst. Více >