Jak třeba v aviatickém počínání?

Protože jsme populárně naučný magazín, jakkoliv s tím nemusí být všichni naši návštěvníci spokojeni, přikládáme takovouto pozdně letní informaci související s tím jak možno příkladně postupovat, když bychom se odhodlali alespoň kuse posoudit jaké výkony bychom mohli očekávat od létajícího stroje, ať již vlastními prostředky zhotoveného či zakoupeného.

Pro odlehčení mysli uvádím několik obrázků z toho co by bylo posuzovat a vybavit se tak dost věrohodnými informacemi pro takový posudek.

Zde je načrtnut jakýsi itinerář nebo něco jako algoritmus toho myšlenkového postupu. Určitý rozsah a přiměřenou hloubku potřebných informací z věrohodných pramenů je však třeba použít. Na to nejsou jednoduché a stručné všeobjímající odpovědi po jakých by případní zájemci toužili a dokonce je nekompromisně vyžadovali, aniž by proto něco udělali. Takové diskuze je možné nezřídka na některých serverech zaznamenat. To však ke zdárnému konci obvykle nevede.

Takže tady ten velmi stručný průvodce je. Je to jen jedna z možných alternativ a určitě by bylo možno nalézt nějakou jinou a snad i lepší.

 

A aby toho nebylo dost připojuji jiný konkrétní náčrt související s tím jak velká a tím pádem i mohutná by měla nebo mohla být vodorovná ocasní plocha létajícího stroje s pevným křídlem.

 

 

 

Odzkoušel jsem to sice jen na dvou malých neřízených modelech, ale výsledky byly prokazatelné. Aniž bych z toho chtěl dělat jakési diskuzní fórum chtěl bych naznačit, že velikost VOP může změnit výkony létajícího stroje znatelně.

V obou případech se zlepšily klouzavosti i letové vlastnosti. A to v tolerančním poli 2 – 6 %. To je i není zanedbatelné.

Několik letounů pouze s křídlem a SOP

Je vedro, nebezpečné sucho a nevlídný východní vítr, který málokdy věští něco dobrého. Přesto nebo právě proto obraťme pozornost na aviatickou skupinu letounů vybavených pouze křídly a SOP.

Bude to tentokrát velmi stručné pojednání, aby i nahodilí návštěvníci našeho magazínu neměli třeba pocit rozvláčného a nic neříkajícího pojednání, protože asi někam zrovna pospíchají. (Pokračování textu…)

Ptáci, hmyz a lidi v povětří

Jak již snad z názvu plyne nebude zde povídání o jiných uživatelích zemské atmosféry, jimž jsou například netopýři, létající ryby, pavouci na svých pavučinách apod.

V tomto krátkém pojednání se pokusím pouze velmi stručně poukázat na některé okolnosti a zřejmě i skutečnosti z činností souvisejících s pokusy ovládnout vzduch na pevných či pohyblivých křídlech. Některé z nich se udály již tak dávno, že dochované zprávy o nich se vytrácejí z povědomí nejen příznivců letectví. Nezbylo zde již tolik ze starých časopisů, knih, technických zpráv osobních záznamů ústních sdělení kolik by bylo záhodno. Netroufám si však nějak dokonale to napravit. To je mimo můj dosah. (Pokračování textu…)

AirShow Žamberk 2018

Žamberské letiště patří mezi desítku aviatických míst v severovýchodních Čechách, kde se čas od času konají setkání s občany zajímající se o létající stroje a lidi, kteří se neustále pokoušejí pohybovat atmosférou Země což mnozí jiní mnohdy nechápou, ale zároveň obdivují. (Pokračování textu…)

Rorýsí sága

Jakkoliv by se snad mohlo některému našemu příznivci, i tomu jinému, zdát, že náš magazín trochu zlenivěl, je to pocit dozajista klamný. O  tom podáme hned v následujících řádcích malý důkaz.

Je to historie nepříliš dlouhá a nemusí hned tak skončit.

Bude to nenáročné, i když i trochu poučné povídání o létajících strojích a jejich živoucích a zatím nedostižných vzorech. Jejich společných znakem je křestní jméno RORÝS. (Pokračování textu…)

HELICOPTER SHOW Hradec Králové 2018

Před hodinou jsem se se vrátil z hradeckého letiště z tiskové konference pořádané společnosti DSA a.s. u příležitosti pořádání letošní tradiční akce zvané

HELICOPTER SHOW

ve dnech 11. a 12. 5. 2018

Je to každoroční setkání odborníků z oblasti letectví, zástupců policie, hasičských sborů i zdravotnických záchranných služeb. (Pokračování textu…)

Hiesbök Rudolf i jeho žena pro letecké modelářství

Již jsme nějakou dobu nepřipomínali podhoubí aviatiky, což je letecké modelářství. Tak to činím nyní.

Máme příjemnou povinnost zmínit se o aktuálním příspěvku rodiny Hiesbökových  ze Ždírce n/D, která se s neutuchající vervou  snaží, v bezohledné mezinárodní  konkurenci zejména z dálně východních asijských států, přivést na trh stavebnice převážně z balzy propracované do nejmenších detailů, aby umožnila především elévům leteckého modelářství, ať těm nejmladším či odrostlejším, proniknout do světa létání. (Pokračování textu…)

Aviatický mix – netřepat, pouze vlídně promíchat

Dne 7.4.2018 proběhlo 9. setkání KLUBu A na hradeckém letišti v prostorách společnosti DSA, a.s. a byly zde probírány všeliké záležitosti kam až na ně mohou čeští občanští aviatičtí nadšenci dosáhnout tak přináším zde myšlenkové odlehčení těch velmi interesantních námětů s trochou obrázků posbíraných za více let na  letištích i jinde. (Pokračování textu…)

Tenké profily nosných ploch

 

Třeba to trochu přispěje k upevnění povědomostí o profilech nosných i pohyblivých ploch létajících strojů i když mnohé myšlenkové pochody jsou déle trvající i u stoupenců aviatiky.

Jednou z nich je jakási představa o tom, že čím menší je tloušťka profilu tím rychleji to co aviatický  „entuziasta“ stvoří, to poletí. Protože tenký profil má menší profilový odpor. Dost často ano, ale není to vždycky jisté, protože jen profil letadlo netvoří. (Pokračování textu…)

9. setkání Klubu A

Díky laskavosti a porozumění společnosti DSA a.s. se uskuteční dne

7.4.2018

v jejich prostorách na hradeckém letišti další setkání příznivců amatérských staveb a renovací létajících                                    strojů zatím s pevnými křídly

se začátkem v 9,30 h

(Pokračování textu…)

Archiv