Poslední etapa SI napříč USA

SI v New YorkuTestovací let „obřího modelu“ SI H1A na sluneční pohon   byl úspěšně ukončen dne 6.7.2013 v 23,09h místního času na letišti J.F.Kennedy v New Yorku, když absolvoval poslední etapu z Washingtonu, odkud odstartoval 6.7.2013 v 4,46h místního času, v délce cca 495 km. Pilotem byl André Borschberg.

Let se uskutečnil přes Delaware, New Yersey a Pennsylvanii a z toho asi polovina vedla nad mořem podél východního pobřeží USA. (Pokračování textu…)

A. Lippisch a jeden z jeho „Storchů“

storch A. Lippisch, německý projektant bezocasých letounů, se narodil 2.11.1894 a zemřel 11.2.1976. Je znám jako designer mnoha samokřídel. Mezi legendy patřil i Me 163 ( z roku 1941) s raketovým pohonem a pak ještě Ente se stejným druhem pohonu. Byly to i  Delty I až V, v letech 1931 až 1939 a pak  ještě další konstrukce v USA, kde působil po druhé světové válce a také zde zemřel. (Pokračování textu…)

SOLAR IMPULSE – 4. přeskok napříč USA

Znak  SI napříč USASolar Impulse je velkorysý program, který se snaží dokázat, že využití sluneční energie například k pohonu letadel je možné a do budoucna velmi perspektivní. My o něm čas od času přinášíme zprávy. V současnosti o etapovém přeletu napříč USA.

V minulých dnech došlo k dalšímu úspěšnému přeskoku gigantického modelu HB – 1A ze St.Louis do Washingtonu. Tentokrát to bylo nadvakrát s mezipřistáním v Cincinnati. (Pokračování textu…)

KOPTÉRY neboli letadla s rotujícími nosnými plochami

07 JaroměřVedle letadel těžších vzduchu s pevnými nosnými plochami jsou značně rozšířena i ta, jejichž nosné plochy rotují. Ta myšlenka je stará již mnoho staletí, ale podařilo se ji úspěšně realizovat teprve v třicátých letech dvacátého století, přestože pokusů o to před tím bylo mnoho. (Pokračování textu…)

3. zpráva z 3. přeskoku HB-SIA napříč USA

Znak  SI napříč USAPo 20 hodinách letu byl letoun HB-SIA blízko St.Louis ve výšce kolem 1 500m, při teplotě okolí 12°C, kdy solární generátor za úplné tmy nefungoval(což bylo podle plánu), stav baterií 85%, motory pracovaly na cca 20%, rychlost letu vůči zemi kolísala mezi 44 a 58 km/h podle směru letu. Ten se neustále měnil, když letoun točil 360° zatáčky nad řekou Missouri. (Pokračování textu…)

2. zpráva z 3. přeskoku napříč USA

Znak  SI napříč USAPo 9,5 hodinách letu převážně severním kurzem B.Piccard stále zvolna stoupá do výšky cca 4 500m, kde je teplota 1°C a rychlost vůči Zemi asi 70 km/h. Zbývá ještě nastoupat cca 3 000m. Baterie jsou úplně nabity, solární generátor podává 70%-ní výkon a motory pracují na cca 55% výkonu.

Oklahoma je opuštěna a HB-SIA vlétá do Kansasu. Odtud pak na východ do Missouri. (Pokračování textu…)

1. zpráva z 3. přeskoku HB-SIA v USA

Znak  SI napříč USADnes – 3.6.2013 kolem čtvrté hodiny ranní, odstartoval z dalasského letiště Solar Impulse HB-SIA na přelet do St.Louis. Přepokládaná doba trvání letu  – 21 hodin.

Kolem letounu zajišťovalo jeho přípravu asi 25 lidí. Teplota 19°, vítr 2m/s, stav baterií 99%.

B.Piccarda bude oblažovat na palubě hudba z 60. až 80. let minulého století, aby vytvořila pohodu prostředí pro pilota během dlouhého a náročného letu. (Pokračování textu…)

SOLAR IMPULSE – 3. přeskok napříč USA

Znak  SI napříč USANa den 3.6.2013 je plánovaný přelet dalšího úseku na cestě SolarImpulse napříč USA.

Tentokrát bude start z Dallasu asi ve 4.30h místního času a přílet do Saint Louis po půlnoci druhého dne. (Pokračování textu…)

O létání v neklidné atmosféře Země

12 Lety ve větru Panta rei, což by mělo znamenat v češtině vše plyne je průvodním znakem atmosféry Země, která je prakticky v neustálem pohybu. Někdy prudším, jindy pomalejším. Všemu živému i neživému, co se v atmosféře nalézá vyhovuje obvykle její nepříliš prudký pohyb, ať již to je ve směru horizontálním či vertikálním. Letadlům těžším vzduchu a vzducholodím pohyby vzduchových mas příliš nevadí, pokud nepřekročí určitou mez. Bezmotorová letadla lehčí vzduchu dávají přednost rychlostem vzduchu do cca 50 km/h, jindy moc nelétají. (Pokračování textu…)

2. přeskok Solar Impulse úspěšně dokončen

Po přistání v DallasuV návaznosti na naši dřívější informaci o etapovém přeletu solárního letounu napříč USA přinášíme stručnou informaci o úspěšném ukončení jeho 2. etapy z Phoenixu do Dallasu.

Let začal dne 22.5.2013 ve 4,47h LT ve Phoenixu a skončil dne 23.5.2013 v 1,08h LT v Dallasu. Celková doba letu 18h 21min. Celková vzdálenost 1 541 km. Průměrná rychlost letu 84 km/h. Maximální výška letu 27 000 ft ( 8 100 m). Pilot André Borschberg. (Pokračování textu…)

Archivy