Čas pro nové stroje

90 počasí 27.11.2013Přichází nejošklivější období roků, která jsou typická pro tuto zeměpisnou šířku a polohu na evropském kontinentu. A tak je více méně vhodné vedle trávení času v hospodách začít s novými stroji.

Nebo alespoň poletovat s těmi stávajícími, protože vzduch již není tak mazlavý, jako byl v létě a výkony jsou proto lepší. I když termika poněkud zeslábla a má delší přestávky. (Pokračování textu…)

O stabilitě neřízených, ale i řízených, modelů letadel

30 Klouzavý letTroufám si zveřejnit v tomto magazínu článek, který byl publikován již asi před deseti lety v některém modelářském časopise. Je to proto, že jednak dorostla další generace zajímající se o letectví prostřednictvím leteckého modelářství a jednak také proto, že se neustále vyskytují různí „věrozvěsti hlásající to nejsprávnější zacházení s létajícími stroji“, kteří svým přístupem k chápání věcí kolem nás matou ty, jež by rádi poznali alespoň populární formou skutečně a pravdivě to co  provází i tak zvané malé letectví- letecké modelářství. Kdy jsou tyto stroje neřízené a vydány „na pospas povětrnostem“. (Pokračování textu…)

Bezocasý experiment „Ošklivka“

23 Vlašťofka IIByl to takový nápad, ten vznikl mimo Českou republiku, zdali by bylo možno postavit obrovskou „Vlašťovku“, jak ji známe z dětských let, kdy jsme je vyráběli z papíru. (Pokračování textu…)

Říjnové počasí těsně po volbách

radar. snímekNad severním Atlantikem se zformovala jedna tlaková výška, nad karibským zálivem druhá. Scházejí se v prostoru západně od Anglie, kde se projevily jako silný vítr s deštěm.

Předvoj toho pohybu mas vzduchu a vody dosáhl až k nám, jak již to tak v těchto zeměpisných šířkách a při tomto směru proudění, bývá. (Pokračování textu…)

Několik kluzáků i motorizovaných

02 Příklad možného řešení ploch copyBlíží se zima. Připravují se regulace provozu ve vzdušném prostoru České republiky, což pocítí, mimo jiné i letečtí modeláři. Pro plachtařský výcvik není u nás asi nadbytek vhodných létajících strojů. Začínají se rozmáhat neopomenutelným způsobem koptéry(už jsme o nich jednou letos psali). Za několik dnů máme jít volit pozměněnou garnituru těch, co se domnívají, že jsou pomazaní k tomu, aby nás zachránili a přivedli naše duše ke spáse a tak  podobně. (Pokračování textu…)

O zatáčení létajících strojů s pevnými křídly

01 síly působící v zatáčceLétající stroje od nepaměti neměly létat pouze rovně, po přímce nebo jí tvarem blízké křivce, když chtěly udržovat přibližně stálou výšku letu. Byly nuceny rovněž zatáčet, vpravo či vlevo. A jak toho mohly a mohou stále dosahovat a také co je toho příčinou, bude stručně popsáno v tomto příspěvku. Nebude to náhražka příslušné stati z učebnic létání. Pouze několik upozornění na to, co by neměli málo zkušení adepti skutečného či malého letectví (leteckého modelářství) ve vlastním zájmu opomíjet. (Pokračování textu…)

Vztlak, odpor a tíha

1 Vznik vztlaku a odporuNásledující povídání bude o třech silách provázejících všechny létající stroje s pevnými či pohyblivými nosnými plochami při jejich pohybu ovzduším Země. Zveřejňujeme toto pojednání proto, že mnozí moudřejší zastánci zastávají názor, a to i podle nás, které připomíná   oprávněnost opakování, jako matky moudrosti. Budeme si tak počínat i v budoucnu, i když mnozí návštěvníci těchto stránek v nich nenajdou pro sebe příliš nového, což nám nebudou zajisté přičítat k dobru. (Pokračování textu…)

4 návrhy profilů do nosných ploch a 21.srpen 2013

Další dva profilyDovolíme si podpořit tvůrčí úsilí těch, kteří se pídí po doporučeních na profily nosných ploch létajících strojů s pevnými křídly. Tyto prosby neustávají, což je pro letectví povzbudivé. My se pokusíme nepatrnou troškou „do mlýna“ je trochu uspokojit. Nikomu je nevnucujeme, pouze je přinášíme jako náš vklad do hry. (Pokračování textu…)

SOLARIMPULSE je zpátky z USA doma

Dostali jsme několik zajímavých informací o přeletu HB-SIA přes Spojené státy, jak jsme naše příznivce o tom průběžně informovali minulé tři měsíce. Podáváme je v podobě v jaké jsme je dostali my v AL. Je to zajímavé natolik, že by to mohlo zaujmout naše čtenáře. (Pokračování textu…)

Celkový, potřebný a ještě využitelný tah

01 Titulní obr.Jak to může být s tahem pohonné vrtulové jednotky během letu   v porovnání s jejím statickým tahem, který bývá velmi často předmětem diskuzí. Tahem vrtulové pohonné jednotky zde rozumíme sílu, kterou je tato jednotka schopna vyvinout. Tato síla nemá stálou velikost, protože na ni mají vliv například – průměr a stoupání vrtule, její otáčky, a účinnost , rychlost letu, tvar a počet listů a  použité profily vrtule atd. Já ji však v tomto příspěvku použiji, ač ne úplně správně, ke zjednodušenému výkladu o tom, jak se statický tah může přeměňovat v tah potřebný a ještě využitelný. (Pokračování textu…)

Archivy