Úvod » Letectví » HpH Kutná Hora

HpH Kutná Hora

Print Friendly, PDF & Email

Bylo 31.5.2012, když jsem se poprvé dostal do společnosti HpH se sídlem v Kutné Hoře. Bez GPS jsem zvládl těch asi 70 km za 75 minut. Několik měsíců před tím jsem měl možnost se setkat s jejím managerem panem Jaroslavem Potměšilem. To jsme vedli diskuze o kluzáku s rozpětím kolem 20 m. To je nastupující kategorie těchto letounů pro plachtařská klání.

Co je společnost HpH?

Je to podnik založený v roce 1989, tehdy se zaměřením převážně na výrobu věrných maket letounů v měřítcích převážně 1:18 , 1:25 , ale i 1:1 až 1:250. Když po nějaké době došlo ke změně majitele měnila se postupně i náplň činnosti. Dnes má společnost kolem 30 zaměstnanců. Disponujeme vlastním vývojem a rozsáhle spolupracuje s různými institucemi. V současné době získala společnost územní rozhodnutí k rozsáhlé rekonstrukci a modernizaci nejen budov, ale i výrobních a vývojových zařízení. Tento rozvojový program by měl být ukončen během dvou let.

V rámci tohoto rozvoje se státním příspěvkem počítá společnost s rozšířením počtu zaměstnanců a to již i v současné době. Zájem má především o pečlivé, disciplinované a spolehlivé spolupracovníky, zčásti i v externím postavení, kteří jsou ochotni budovat nejen firmu, ale s tím i svoji vlastní budoucnost. Je to výzva pro kohokoliv, kdo je ochoten svým výkonem a zájmem účastnit se na inovaci části leteckého průmyslu v tomto státě, kde měl a jistě bude mít svoje nezastupitelné  místo. O tom svědčí i podpora ministerstva průmyslu a obchodu ČR. To je výzva pro ty, kdo kdo chtějí spojit svůj kariérní růst s letectvím. Jako velmi vhodní adepti to mohou být například zkušenější letečtí modeláři. Do vývojových nebo výrobních týmů firmy.

Strukturálně (abychom použili hojně používaného pojmu v ekonomii) je rozdělena do tří částí :

  • HPH models – již zmíněná výroba maket letounů zahrnující cca 350 různých typů, s dodáním během několika týdnů i podle specifických požadavků zákazníka
  • HPH sailplanes – výroba vysokovýkonných kluzáků s pohonem i bez něj, kooperační výroba rozličných kompozitových  dílů letounů a opravy jiných letounů
  • doplňková výroba  všelikých dílů a částí na  pětiosovém CNC frézovacím centru.

Areál firmy se nachází na poměrně rozlehlém pozemku s několika budovami, z nichž převládají výrobní haly. V nich probíhá jak vlastní tak i kooperační výroba kopyt, forem, přípravků a detailů. A to převážně technologií kompozitů( pryskyřice, skelné, uhlíkové a kevlarové tkaniny), ale i z kovů. Svařovací procesy, například, jsou postupně nahražovány kompaktními díly s velkým podílem tvarového obrábění. Přípravků pro stavbu nosných a ocasních ploch, tak i trupů a jiných dílů je značné množství. Je to v podstatě, při výrobě letounů, kusová výroba se značným podílem pečlivé a technologicky disciplinované ruční práce. I když i podíl výchozích materiálů je v konečné ceně výrobku významný. Zvláštní kapitolou jsou pak pohonné jednotky a přístroje, jejichž technická úroveň se neustále zlepšuje. To má příznivý vliv nejen na výkonové a letové parametry kluzáků, ale i na bezpečnost létání.

Jak to asi bylo s průběhem a současným stavem výroby kluzáků?

V roce 1997 byl podle původní dokumentace německé firmy Glasflügel  kluzák   304 cz . Po něm pak 304 WASP  s rozpětím 15m pro standardní třídu FAI. Následoval a ještě tomu tak je  jednomístný 304 S Shark o rozpětí 18 m s pohonem buď turbinovým motorem o tahu 400N pro krátkodobější přemístění z jednoho místa na druhé nebo s vrtulovým pohonnou jednotkou o výkonu 38 kW s možností autonomního startu.

Ve vývoji je dvousedadlový Twinn Shark 304 TS o rozpětí 20 m.

V následující tabulce je stručný přehled rozměrových a výkonových parametrů vyráběných  a vyvíjených kluzáků:

typ

304S

304SE

304TS

rozpětí (m)

18

15

20

nosná plocha (m²)

11,8

8,7

2,6

délka (m)

6,8

6,8

6,8

rozměry trupů (m x m)

0,83 x 0,62

0,83 x 0,62

0,83 x 0,62

hmotnost prázdná (kg)

280

230

300

max. hmotnost (kg)

600

480

600

vodní zátěž (kg)

240

180

240

max. klouzavost

51 @ 125 km/h

48 @ 123 km/h

53 @ 124 km/h

min. klesavost (m/s)

0,45

0,51

0,43

min. rychlost (km/h)

88

87

85

max. rychlost (km/h)

280

280

280

A to je aktuální zpráva o jednom z nemnohých výrobců letounů v ČR.

1. 6. 2012 © Jaroslav Lněnička


Reagovat na článek

Archiv