Úvod » Editorial » Editorial AL 10/11

Editorial AL 10/11

Print Friendly, PDF & Email

Titulní list AL10/11Prázdniny se blíží ku konci a nám se podařilo sestavit několik článků pro takovéto číslo. Léto po menších, ale již mnohokrát poznaných, výkyvech trochu přitopilo a tak si snad ani zemědělci nebo jiný profesní občané tohoto státu nebudou na přírodu naříkat. Nebo snad ve Strassbourgu stěžovat. Leda snad trochu houbaři. I když, kdo ví, komárů je přeci jenom dost a dost.

V prvním článku si všímáme leteckých modelářů, kteří stále ještě holdují upoutaným modelům, což je dobře, protože v nich lze zaznamenat určitý pokrok. Také si zde při této příležitosti připomeneme znovu pojem regulace modeleřské činnosti o jejíž podobě se znovu začíná jednat. Požádali jsme Pavla Macka, který je jako jeden z kvalifikovaných zástupců modelářů pro nadcházející jednání, aby ke krátké zprávě z letošního ME v Czenstochowe zodpověděl některé naše otázky související s regulací modelářských činností obecně.

Podařilo se nám získat zajímavý materiál zpracovaný panem Stanislavem Štemberou a slečnou Evou Kalkušovou, doprovázený větším počtem fotografií, z Dornierova muzea ve Friedrichshafenu. Jsme tomu rádi ze dvou důvodů – zaprvé to je podnětná a dobře sestavená informace a zadruhé už je pod článkem jméno ještě někoho jiného než jenom moje.

Pak jsme si dovolili připomenout úspěch s modelem racka, jehož křídla pomocí funkčního mávavého pohybu mu umožňují dost realistický ptačí let. Podívejte se na připojené video. Naše poznámky jsou napsány ve snaze přiblížit celou problematiku ptačího letu pomocí nedokonalé člověčí techniky. Příroda je stále ještě a zřejmě i bude nadále inspirátorem k mnoha dosud neuskutečněným řešením.

Následuje trochu nostalgická vzpomínka na dobu asi před 11 lety související s následným prudkým rozvojem jedné kategorie menších modelů letadel, zvaných házedla F3K.

A aby toho nebylo pro letecké modeláře o prázdinách málo, tak je tu kraťoučký report z jedné soutěže, které se úspěšně mohou zúčastnit pouze stroje aerodynamicky velmi čisté. Jeden z nich nemá po celé své ploše vůbec žádný výstupek nebo prohlubeň a ani tu nejmenší zbytečnou škvírku či mezeru. Takováto konstrukce je mezi skutečnými kluzáky i motorovými letadly dosud nedosažitelná. Stále něco někde vyčuhuje.

22.8.2011 © Jaroslav Lněnička


Reagovat na článek

Archiv