Home » Aerodynamika a mechanika » Vrtule nejen jako součást pohonné jednotky

Vrtule nejen jako součást pohonné jednotky

Print Friendly, PDF & Email

007Vrtulová pohonná jednotka sestává obvykle z hnacího motoru a vrtule. K nim jsou často přiřazeny reduktory otáček a  i jiná pomocná na příklad chladící zařízení než je jenom vzduch a podobně.

Posláním vrtulí je popohnat jimi procházející množství vzduchu tak, aby vznikl na základě této reakční síly tah nezbytný pro let.

K výrobě vrtulí jsou používány různé materiály balzou či různými plasty  pro modely letadel počínaje, přes různá dřeva, kovy a například kompozity konče.

Vrtule samy o sobě jsou poměrně pohledná grafická díla a tak se stává nezřídka i to, že jsou použity ještě nejen k výuce, ale i k dekoraci obytných či jiných prostor. Vyvolávají tak v zanícených přívržencích aviatiky úžasné představy o tom co je to letectví.

K těmto účelům jsou využity nejen původní výrobky specializovaných společností, zejména z dob dřívějších, ale i jejich repliky vyrobené současnými nástroji. Ať již s převážně  vloženou fyzickou prací nebo pomocí NC strojů. Mnozí naši příznivci si jistě vzpomenou  na technologický návod  stavitele „Nebeské blechy“, kdy byla vrtule vytesána jednoduchými nástroji z výchozího dřevěného polotovaru, v podstatě na koleně.

Anebo na ručně vyráběné dřevěné vrtule pro modely letadel až do průměrů kolem 700 mm ve svěráku nebo jednoduchými obráběcími stroji, s vhodně sestavenými přípravky. Hodně se uplatňovaly při těchto technologiích rašple a brusné papíry. Já už jsem toho před lety zanechal, protože se výrobnám s NC stroji takto nedá konkurovat. Nejvýše je trochu pozlobit srovnatelnými nebo dokonce lepšími výkony.

A co takhle repliky vrtulí dřívějších létajících strojů zhotovené pro dekorativní účely nebo jakožto trofej pro soukromou sbírku?! Vrtule neboli vzdušné šrouby k tomu dávají skvělý podnět.

Jsou mezi námi naštěstí stále ještě jedinci nebo malé skupiny, které se tím zabývají.

Přinášíme několik obrázků o otci a synovi – Janu a Janu Tomkových, kteří jsou schopni stvořit nádherné repliky dřívějších vrtulí, stejně tak jako čas od času zmocnit se nějakého původního kusu. Trochu jsem jim asistoval a   myslím si, že by to mohlo zajímat i naše příznivce. Je to několik fotografií se stručným komentářem k danému předmětu.

Skvělým trofejním kusem je jasanová vícevrstvá vrtule o průměru 2 660mm z letounu AVIA B-33LS. Byla instalovaná na hřídeli třířadového vzduchem chlazeného motoru ŠKODA L 550 se 12 válci o výkonu 500 HP a s otáčkami 2 000 1/min. Experimentálně zjištěné stoupání v 75% průměru vrtule napovídá, že se mohlo jednat o rychlosti letu blízko 300 km/h.

jasanova-vrtule

010

Dubová několikavrstvá replika vrtule vídeňského výrobce Lohnera má průměr 2 500 mm a byla používána na strojích typu Blériot XI s motory Anzani,  o výkonech kolem 39 HP, již před první světovou válkou.

oba-tomkove-i

oba-tomkove-ii

007

j-tomek-senior

020

Obě repliky vypadají nádherně na stěnách bytů a domů aviatických příznivců. Stejně tak jako v učebnách letectví. A to ještě nejsou natřeny.

Pro vážné zájemce by výjimečně nějaké repliky byly, po domluvě, asi k dispozici.

11. 10. 2016 © Jaroslav Lněnička


Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Archiv