Home » Akce » Slet československých letadel

Slet československých letadel

Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis

Slet československých letadel se uskutečnil v sobotu 28. června na letišti v Táboře (LKTA). Jednalo se o pohodové setkání majitelů a pilotů letadel vyrobených od roku 1950 v tehdejším Československu.

Myšlenka na uspořádání takové akce se zrodila před rokem v hlavách zklamaných účastníků Aviatické pouti, která nevyšla kvůli počasí. Při posezení u zlatavého moku je napadlo uspořádat neoficiální pohodový slet na některém z menších letišť. Nultý ročník se tak uskutečnil loni v Jindřichově Hradci.

Spokojenost účastníků i pořadatelů byla taková, že se rozhodli akci uspořádat na větším letišti s daleko větším počtem letounů. Jelikož československá letadla pomalu odchází do zaslouženého důchodu, byl slet poděkováním jak letounům, tak i lidem, kteří je vytvořili. Mimo nich mohl na letiště U Čápova dvora zavítat vzduchem nebo po zemi každý fanoušek Zlínů, Aerovek nebo Letů. Svou účast přislíbila například legendární Avie BH-5 nebo horká novinka – Zlin Z-143LSi. Ani jeden z těchto letounů bohužel nepřiletěl z důvodu technické závady. Ale i přesto bylo na co koukat.

Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis

Mimo ve stále hojném počtu létajících letounů Z-142 a Z-43 se na setkání dostavilo celkem 15 letounů řady Zlin Z-126 až 726. Tvořily téměř polovinu všech přihlášených účastníků. Dvoumotorové typy zastoupila L-200 Morava a vzácná Aerovka Ae-45 (OK-DAJ). Nejstarším a také nejvzácnějším letounem byl M-1C Sokol registrace OK-CSR, který přežil hromadné ničení těchto letounů za minulého režimu díky úletu za hranice. Přiletěl s ním pan Lukačovič z Točné.

Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis

Program setkání začal briefingem, na kterém se zájemci mohli přihlásit do úvodního skupinového letu. Aby během něj po sobě piloti nešilhali hlady, byl před ním oběd. Velkoskupiny se zúčastnilo 27 letounů. Kdo neměl odlétané skupinové lety, dostal instruktora. Na prvních místech letěly dvoumotorové L-200 a Ae-145, následovalo je hejno Z-142 a 43, za nimi se hemžilo množství Z-226 a skupinu uzavíraly L-40 Meta Sokol, L-37 Čmelák a L-60S Brigadýr. Zvuk tolika československých motorů nemohl samozřejmě utéci pozornosti mnoha lidí na zemi. Po několika průletech nad letištěm a v jeho okolí se letouny jednotlivě oddělily a nasadily na přistání. Celý slet z věže brilantně organizoval Karel Kulhánek. I díky němu se podařilo všech 27 letounů dostat bezpečně na zem. Ve vzduchu zůstala jen Ae-145, která zahájila sólové vystoupení. Tento elegantní letoun řízený Tomášem Jirmusem si nakonec odnesl ocenění za nejlepší letovou ukázku. Jako další se představil Zlin Z-50L, který v rukou Tomáše Petrmana na obloze vykouzlil spoustu ladných prvků tak typických pro tento krásný akrobatický plnokrevník. V improvizovaném souboji „jako z první světové války“ se střetl Pavel Vrkoč ve Fokkeru Eindecker s roztomilým dvouplošníkem vlastní konstrukce Masařka Karla Vithy. Domácí dvojice Karel Bureš a Jiří Lískovec se nechali v dvouvleku za Čmelákem vytáhnout do výšky proto, aby mohli předvést skupinovou akrobacii s větroni L-13 Blaník a L-23 Superblaník. Na takové akci samozřejmě nesmělo chybět ani sestřelování balónků, které vedl Pavel Masař s letounem Z-43 a Michal Masař se Stanislavem Jirmusem ho následovali na křídlech s letouny Z-142. Pohodový den se nachýlil k večeru, byl čas na vyhlášení nejhezčího letounu a letové ukázky. Jak bylo avizováno, letovou ukázku vyhrála Ae-145 a nejkrásnějším letounem se stal M-1C Sokol.

Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis

Na rožni za hangárem se otáčelo dozlatova opečené prasátko. Společně s pivečkem z naraženého sudu začalo plnit žaludky účastníků, kteří se rozhodli zůstat v Táboře přes noc a přespat buď v chatce, nebo pod křídlem svého kovového miláčka. Předpověď počasí na neděli udělala vrásky na čele zvlášť pilotům ze vzdálenějších končin naší republiky. Většina z nich se rozhodla raději pro odlet už navečer. I tak se ale večer povedl stejně jako celý den.

Foto: Jakub Macillis
Foto: Jakub Macillis

Na tomto místě je potřeba poděkovat pořadatelům Michalovi Masařovi, Krystýně Hypšové, Tomáši Jirmusovi a Radkovi Fatkovi, Aeroklubu Tábor za podporu ve formě útočiště a organizační pomoci, účastníkům sletu za jejich bezproblémové létání a samozřejmě partnerům Aircraft Industries, Aero Vodochody, Zlin, Longang, Balonem.cz a JH movies za jejich podporu.

O místě konání příštího ročníku se bude hlasovat na Facebooku ve skupině „Slet československých letadel“ Pokud budete chtít vidět krásná letadla vyrobená zlatými českými ručičkami ve zlatém věku našeho letectví na vašem letišti, nezbývá než nahlédnout na zmiňovanou stránku a hlasovat.

 

5. 7. 2014 © Andrea Balounová


Leave a comment

Archiv