Home » Letectví » Burt Rutan a Scaled Composites

Burt Rutan a Scaled Composites

Print Friendly, PDF & Email

Na popud jednoho našeho příznivce a zdroje AviationWeek zařazujeme naše připomenutí legendy Burta Rutana, který se narodil v roce 1943 v Portlandu ve státě Oreon, má dva sourozence a odešel do penze 1.4.2011.

B. Rutan je pokládán za neobyčejného vizionáře a nejvlivnějšího solově pracujícího projektanta v letectví druhé poloviny 20. století. Jeho myšlenky ovlivnily vojenské i civilní letectví včetně nápadů jak využít opakované dopravy osob a nákladů do kosmu.

Oba bratři vášnivě holdovali leteckému modelářství a jsou zářným důkazem jak je letecké modelářství účinným podhoubím pro letectví vůbec a nejen pro ně.

Vzpomeňte například Voyager z roku 1986, který pilotoval jeho batr Dick s ještě jednou členkou posádky při letu kolem světa bez mezipřistání za 9 dní, 3 minuty a 44 sekund.

Dále na jeho „kachny“s tlačnýmim pohonnými jednotkami –VariEze, VariVigen, Quickie, Defiant, Long E-Z, které ovlivnily amatérskou výrobu letounů po celém světě.

Pak to byl například Starship 1 turbovrtulová kachna v roce 1990 a ještě Proteus pro 18-ti hodinové lety ve výškách kolem 15 km.

Když 1.4.2011 odcházel od firmy Scaled Composites do penze v Coeur d´ Alene v Idaho řekl, že pracuje na dalším novém návrhu. Snad to nebyl jen Apríl si přejeme i my.

Scaled Composites. založená B.Rutanem, poodkryla nedávno poslední svůj návrh týkající se „létajícího automobilu„.

Model 367 BiPod je dvousedadlový stroj s hybridním pohonem a první testy si odbyl 30.3.2011.

Má dva spalovací motory o obsahu 450ccm. Jedná se o dvoutrupou karoserii kde jsou obě hnaná kola umístěna za jejím těžištěm a dvě řízená kola vpředu. Jako je to u „jednotrupých“ aut.

Ve vzdušné verzi jsou poháněny elektřinou 4 vrtule o výkonech po 15 KW. Dvě jsou umístěny v křídle a dvě na VOP. Řízení na silnici je zajišťováno z levého trupu  a ve vzduchu z pravého trupu.

Rozpětí stroje je blízké 10m. Bez odnímatelných okrajových nástavců, pro silniční provoz, je jeho šířka asi 2,3m.

Cestovní rychlost má být 320km/h na vzdálenost cca 520mil nebo se slabší pohonnou jednotkou 160km/h na do vzdálenosti 720mil( to se zdá být reálnější -pozn.AL). V silniční verzi má ujet 820mil na jednu plnou nádrž nebo 35mil na baterie.

Nakonec připojujeme obrázky z videa AviationWeeku ( s našimi dvěma dřívějšími skicami, kde jsou připomenuty výtvory Burta Rutana za dobu jeho aktivní činnosti. Jsou to neobyčejné a nádherné stroje.

Nejprve jsou tu 4 obrázky létajícího auta Model 367 BiPod

A nyní následuje 26 fotografií a obrázků v sestupném časovém pořadí tak jak je B.Rutan se svými týmy stvořil a uvedl do ovzduší Země.

Je to úžasná galerie, i když model 226 Raptor byl pro nás zablokovaný, jednoho člověka, který dokázal svojí pílí, houževnatostí a nadprůměrnými invencemi obohatit svět letadel.

Jak jsme již naznačili, byl pro nás hlaním zdrojem informací především americký AviationWeek, kterému posíláme svoje díky.

 

21.7.2011 © Jaroslav Lněnička


Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Archiv