SOLARIMPULSE 2

Start SI 2Po několikadenní odmlce je SolarImpulse znovu v atmosféře nad Čínou.

V 6,06 h místního času ( 22,06 UTC) odstartoval B. Piccard k šestému kroku na cestě kolem světa z Changquingu ( 9. největší letiště v Číně) do Nanjingu. Je to asi 1 190 km a předpokládaná doba letu je 17 hodin. (Pokračování textu…)

KLUB A – duben 2015

003

Setkání členů a příznivců KLUBu A se uskuteční

v sobotu 25.4.2015 v Hradci Králové v DDaM

mezi 9.30 a 13,00 h.

105 Jednomístný lehký motor. letoun

17. 4. 2015 © Jaroslav Lněnička

Vlídné pobídnutí

Jednomístný sportovní letounJiž jsme nějakou dobu nevypustili do světa nějaké konkretní informace z proudění kolem létajících strojů a tak se to pokusíme teď trochu napravit. Bude se jednat, jak jinak, o disciplinu zvanou aerodynamika a z ní o několik údajů o profilech nepohyblivých nosných ploch letounů do hmotnosti kolem 500 kg. (Pokračování textu…)

Profily nosných a ocasních ploch, vrtulí, rotorů

829Konečně jsem se odhodlal dokončit soubor barevných grafických uspořádání pojednávající o profilech křídel, ocasních ploch, vrtulí, rotorů, dmychadel a podobně, který má rozsah kolem 57 MB. Je to kolem 140 stran, převedeno na formát A4. Text je uveden v jednotlivých obrázcích. Jak je patrno z přiložených ukázek. (Pokračování textu…)

Létající talíře – anuloidy a jiné

MultiplaneV současné době rozvířené mnoha UAV a  koptérami by snad nemuselo být od věci připomenout něco z toho co se událo v aviatice, tomto odvětví obsahujícím spoustu neotřelých nápadů ať již od amatérů, snílků či profesionálů.

Je to jen krátká zmínka o tom co, v počátcích 20. století, kdy došlo k bouřlivému rozvoji letectví,  snad mohlo nebo mělo být snahou o řešení co nejmenšího odporu nosné plochy letadel těžších vzduchu. (Pokračování textu…)

„SOLARIMPULSE 2“ – 4 DNY PŘED STARTEM

André

 

André Borschberg po 12 hodinovém testovacím letu v Abu Dhabi včera 26.2.2015.

Dnes jsou to jen 4 dny před startem na let kolem světa. 1. etapa není dlouhá a je plánovaná z Abu Dhabi do Muscatu v Ománu na 1.3.2015. (Pokračování textu…)

Samokřídlo „prkno“ 2,4 m

490 Samokřídlo Rehek 24

Loni  v červnu jsem dostal  ze severovýchodní Moravy žádost (prosbu) o určení polohy těžiště na létajícím stroji z druhého obrázku. (Pokračování textu…)

Bylo či nebylo v aviatice ?

Vzlet Možajského letadlaZačněme tím co je dáno-psáno i nakresleno, i když dlouhou dobu ve Vatikánu ukrýváno. Je to doba úžasných myšlenek a nápadů, ale také upalování těch co nevěřili úplně tomu co je hlásáno. Zůstaňme u aviatických námětů a připomeňme legendárního Leonarda da Vinciho jeho náčrtem křídla ornitoptéry inspirovaného křídly ptáků, netopýrů či hmyzu. Později se zabýval i posuzováním možností, které poskytuje klouzavý let s nepohyblivými křídly. (Pokračování textu…)

Přehled článků AL za rok 2013 a 2014

S čím je vhodné se dobře seznámitPřehled článků za roky 2013 a 2014

(Pokračování textu…)

Znovu o odporu

Okrajové víry křídlaV jednom z  minulých článků jsme poukázali na dvě nesmrtelné a převážně nežádoucí síly provázející aviatiku trvale. Byla to tíha a odpor tělesa pohybujícího se nějakým prostředím.

Dovolil jsem si upozornit na to, že přemrštěná snaha snižovat hmotnost v očekávání úžasných výkonů a možná i letových vlastností se může míjet účinkem, pokud se autor neseznámí důvěrněji s tím jaký je vlastně jejich skutečný vliv. V podstatě lze navázat na minulý článek. (Pokračování textu…)

Archivy