Home » Letectví » Jak to bývá v aviatice

Jak to bývá v aviatice

Existuje letiště, které se zapsalo do historie  vývoje a výroby letadel v tomto státě významně. To letiště je v Kunovicích a nyní na něm provozují výrobní aviatickou činnost dvě firmy.

První vznikla v roce 1936 ve snaze oddálit nebezpečí napadení se strany nacistického Německa. Od roku 1953, když byl dobudován na stejném místě  nový závod, nesl název   LET KUNOVICE. 

Byla zde vyráběna letadla s pevnými křídly:

JAK 11 (C 11) počtu 707 kusů.

Po něm to bylo 390 kusů Aero 45, Aero 455 a Aero 145.

Následovalo 370 kusů L 200-Morava a 1 722 kusů L 29-Delfín.

Letadel Z 37-Čmelák bylo vyrobeno 739 kusů.

Vyrobilo se tu i 2 648 kusů L 13-Blaníků, což byla si největší série vyráběných kluzáků na světě.

Pak došlo k výrobě menších dopravních letadel L 410 pro 19 cestujících,  jichž bylo vyrobeno i v dalších variantách více než 1 500 kusů.

Pokračováním měl být po roce 1997 letoun L 610 G  pro 40 cestujících, jehož produkce se zastavila na čísle nižším než 10.

 

 

 

A konečně to byly stále celokovové kluzáky určené pro celoroční provoz – dvoumístný L 23 a jednomístný L 33  s možností  venkovního „hangárování“.

 

 

 

 

Protože tohle není nijaký historický přehled o tom co se dělo a děje ještě ve výrobních halách na tomto letišti, tak přejdu k době nedávné a současné.

Po roce 1970 vznikl podnik Evektor-Aerotechnik, který se stal po roce 1991 akciovou společností. V něm byla vyvíjena a vyráběna letadla sportovní účely a ULL.

Začalo to P 220 UL Koala, po něm EV-97 Eurostar , SportStarem a Harmony jako jeho pokračovateli.

Následovala VUT 100 Cobra a s elektrickou pohonnou jednotkou to byl SportStar EPOS. 

A konečně to ještě  je i EV -55 Outback , dvoumotorový  letoun pro 9 a případně pro 14 cestujících. Ten je v následujícím obrázku.

 

 

 

Jiná firma působící na tomtéž letišti, o němž zde je řeč, je nástupcem původního podniku LET a je to společnost Aircraft Industries.

U ní je připravována výroba modernizovaného L-410 UVP E20, který ponese jméno L-410 NG. Rozpětí křídla je 20 m a nosná plocha má 35 m².

Koncipován pro dvoučlennou posádku, 19 cestujících,s maximální letovou hmotností 7 000 kg, doletem 2 600 km, s maximální rychlostí 417 km/h a se stoupavostí až 9 m/sec postupně s dostupem do výšky 6 km.

Tento stroj s prodlouženou přídí trupu, oproti svým předchůdcům,  je v  obrázku dalším.

 

 

Jakkoliv by se nabízelo nějaké bližší pojednání o tomto stavu na letišti v Kunovicích tak ho pomineme, protože se necítíme být ani povolanými či dokonce vyvolenými tak učinit. Pouze jsme v intencích tohoto magazínu chtěli upozornit naše příznivce na tuto situaci, která ani nemusí být v českém leteckém průmyslu ojedinělá.

Osmělíme se proto pouze na přání o dosažení optimálních úspěchů u obou firem v jejich aviatickém konání a rádi se o tom zmíníme i v některém z dalších příspěvků našeho magazínu.

11. 3. 2018 © Jaroslav Lněnička


Leave a comment

Archiv