Úvod » Různé » Unmanned water(not air) vehicle

Unmanned water(not air) vehicle

Print Friendly, PDF & Email

Sea HunterPřestože je naším přednostním zájmem aerodynamika a fyzikální  zákony, které umožňují letadlům pohybovat se v atmosféře Země, nemohli jsme nechat bez povšimnutí i některé okolnosti provázející úkazy hydrodynamické.

Neboť to byla mimo jiné i hydrodynamika a konec konců i hydrostatika (Archimedův zákon a vzduchoplavectví), které zejména zpočátku objevování zákonitostí při proudění tekutin stály v těsném závěsu.

Americká vládní agentura DARPA stvořila plně autonomní „bezkormidelní“ vodní plavidlo SEA  HUNTER, které je schopné bez posádky brázdit povrchy oceánů po dva až tři měsíce rychlostí až 50 km/h.

Jeho délka je asi 40 m, pořizovací cena je kolem 20 mil USD a je určeno hlavně ke sledování ponorek.

Proč je to v tomto magazínu, který nemá s vodou nic společného???

Podívejte se na přiložený obrázek a zkuste posoudit jaké všelijaké vírové stopy doprovázejí pohyb tohoto plavidla na hladině. Co je pod hladinou zatím nevíme, ale oba katamaranové postranní plováky mají význam zřejmě podstatný a to nejen pro příčnou stabilitu.

Z videa je možné nabýt dojmu, že jeden z asi více pohonů je umístěný v přídi lodi a oba postranní plováky jej pro zatáčení střídavě usměrňují podle potřeby. Něco jako vektorizace tahu.

Vírové obrazce se mění významně například při zatáčení a při tom ovlivňují, zřejmě příznivě, obtékání střední a zadní části lodi. Za ní se pak jakoby chaoticky kříží a vytvářejí, zatím u vodních plavidel, dost neznámé tvary.

Jakékoliv spekulace o tomto „neživém stvoření“ jsou nám cizí.

Půdorys obrazce hladinového proudění společně s lodí je na připojeném obrázku.

Sea Hunter

Takže teď jsou patrně na řadě i Unmanned Ship Systems – USS.

Přeji klidné spaní.

Použil jsem dostupných informací ze serveru SEZNAM.cz.

8. 4. 2016 © Jaroslav Lněnička


1 komentář

  1. Ahoj Jaroslave! Když už jsem ten odrodilec, co utekl od větroňů k lodím, dovolím si krátké doplnění. Joď je trimaran a boční plováky slouží především ke stabilizaci plavidla. Pohon je umístěn na středním plováku a tvoří jej dvě hřídele s pětilistými protiběžnými šrouby. Vpředu pohon není, je zde místo pro výsuvný sledovací sonar. Směr řídí kormidla bezprostředně za šrouby, které jsou nezvykle cca v 3/5 délky lodi. Popisované stopy jsou především zvířená voda za oběma šrouby, ty vpředu vytváří hlavní trup rozrážející vodu, obdobně je to u bočních plováků.
    Posílám moc pozdravů. Ivoš

Reagovat na článek

Archiv