Home » Aerodynamika a mechanika » Zatím opouštíme profily „příšerky“

Zatím opouštíme profily „příšerky“

Print Friendly, PDF & Email

829Abychom usnadnili aviatické „vývojaření“ těm co se o to snaží, tak jsem se odhodlal zveřejnit jeden z připravovaných profilů, jež snese bez problémů úspěšné použití nejen u modelů letadel, ale i u jejich skutečných vzorů, například ULL.

Je to v podstatě klasická koncepce s maximální tloušťkou za 26% a prohnutím  za 30% hloubky.

Jejich velikosti charakterizující geometrické vlastnosti byly zvoleny tak, aby umožňovaly: 1. zisk dostatečně velkého vztlaku

                     2. co možná malého odporu a to obojí v širším rozsahu úhlů náběhu

                     3. co nejmenší klopivý moment  s poměrně stálou hodnotou v                                   předpokládaném rozsahu používaných letových poloh

4. stavbu pevné a tuhé nosné plochy

5. a snad i malou citlivost ke znečištění jejich předních částí.

Nějakou dobu mě to trvalo, než jsem nakonec skončil u tvaru, který je na připojeném obrázku.

830 LHK 12-M-n

Bez dostatečně přesného vyrobení tvaru, daného souřadnicemi, se může snadno přihodit, že očekávání uživatelů mohou vyznít zklamáním.

Kromě tohoto příkladu profilů je jich připraveno ještě několik desítek k použití ve velkém měřítku kreací létajících strojů, počínaje jejich modely a konče středními  velikostmi i pro lidské posádky, včetně strojů bezmotorových.

30.8.2014                                                        Jaroslav Lněnička


Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Archiv