Akademie letectví :: číslo 09 / 2010 / Red Bull AirRace 8.8.2010 Lausitz
e-magazín Akademie letectví

„YPSI Daidalos 200“
a
Mistrovství ČR RCEJ 2010

V sobotu 7.8.2010 se konalo letošní Mistrovství RCEJ v Hranicích na Moravě. Tato kategorie modelů je vybavena pohonnými jednotkami s elektromotory řady 400 (výkon cca 110W) a reduktory otáček. V současné době je tato skupina elektroletů postupně vytlačována obdobnou s jinými pohonnými jednotkami, pod názvem RCEK.

Několik desítek účastníků soutěžilo se svými létajícími stroji o hmotnostech kolem 500g. Byli zde v podstatě téměř všichni, kteří v této kategorii něco znamenají. Na prvních deseti místech byla velká tlačenice s velmi malými rozdíly ve výkonech.

Výsledková listina, její část s prvními deseti v pořadí, je zde uvedena.

V dalším obrázku je vítěz této soutěže Radek Malčík se svým soutěžním strojem „Ypsi Daidalos 200“. R.Malčík vyhrál i předchozí dvě mistrovstí republiky, takže asi jeho letošní umístění není náhodné.

Není od věci poznamenat, že mu k tomuto v pořadí třetímu úspěchu za sebou pomohl i nový model „Daidalos“ z dílny Martina Bílka ve Valašském Meziříčí. Další stejné stroje se umístily v této soutěži na 4., 6. a 8. místě. Ze čtvrtého místa v celkovém pořadí si navíc zajistil titul žákovského mistra ČR pro rok 2010 i Luboš Vaňura, když létal s menší verzí „Daidala 200“ a sice s „Ypsi Daidalem 180“ rovněž z dílny M.Bílka. O tomto modelu jsme již letos v našem magazínu psali.

Na dalším obrázku je vítězný model o rozpětí 2 m. Křídlo i ocasni plochy jsou z pěnového jádra XPS s uhlíkovými nosníky a potahem ze skelného laminátu. Křídlo je vybaveno křidélky (2 serva) a klapkami (2 serva). Jejich profily jsou optimalizovány pro letové podmínky této kategorie, aby společně s klapkami zvládly co nejúspěšněji rozdílné povětrnostní podmínky. To znamená minimální klesavost s vhodnou pronikavostí při optimální klouzavosti, související s prouděním kolem nosné plochy. Trochu jsem s tím pomáhal při návrhu profilu a tvaru křídla- pozn. autora.

Přední část trupu je tvořena sklolaminátovou gondolou tvaru a velikosti potřebné pro umístění pohonné jednotky, regulátoru, přijímače a serv.

Na ní navazuje kuželovitá uhlíková trubka o hmotnosti cca 14 g, ve funkci nosníku ocasních ploch.

Křídlo, které je na dalším obrázku, je osazeno tenkým profilem přiměřeného prohnutí a takovým průběhem tlouštěk podél jeho hloubek, aby bylo prostřednictvím hladkého povrchu dosaženo co možná nejdelšího laminárního proudu, na jeho horní straně, s bezpečným přechodem v přilehlé turbulentní proudění. Nosná plocha proto nemá žádný prostředek typu turbulátoru k dalšímu ovlivnění proudění.

Přední část křídla, v bezprostředním okolí jeho náběžné hrany, je vyztužena uhlíkovým nosníkem pro zvýšení odolnosti proti poškození při přistání.

Umístění a velikost křidélek umožňuje spolehlivou funkci při klonění bez zjevného nebezpečí odtrhávání proudu v těchto místech.

Klapky potom fungují jednak jako prostředek k měnění geometrie profilu (malé výchylky nahoru a dolu) při rychlejších nebo pomalejších letech a zároveň jako aerodynamické brzdy, jejichž účinek je zesílen současným vyklopením obou křidélek nahoru. Tím je dosahováno značné přesnosti v přistání na bodované místo. Bez tohoto funkčního uspořádání se dnes již žádný úspěšný model neobejde.

Na dalším obrázku je pohled na spodní část křídla barevně odlišenou pro zviditelnění při letech ve výškách několik stovek metrů nad Zemí.

A poslední obrázek ukazuje tvar a uspořádání ocasních ploch, tentokrát ve tvaru „V“. Jiné stroje M.Bílka mohou být vybaveny ocasními plochami sestavenými do „kříže“.

Oba „Daidalové“ jak s rozpětím 2 m, tak i s rozpětím 1,8 m jsou nepochybně úspěšně konkurence schopné se všemi v současné době známými jejich konkurenty. V rukách zkušených „pilotů“ mohou aspirovat při jakékoliv soutěži na přední místa mezi ostatními účastníky. Můžeme to potvrdit i my svými zkušenostmi nabytými při testování jednoho z prototypů letos v zimě.

Martin Bílek nyní, jak jsme se dozvěděli, připravuje do výroby několik dalších „Daidalů“obou velikostí s možností volby uspořádání a tvaru ocasních ploch podle přání zákazníka.

Jaroslav Lněnička
10. 8. 2010

P.S.: Po ukončení hlavní soutěže bylo uspořádáno klání pro 9 prvních (bez účasti L.Novotného) v pořadí z Mistrovství ČR o pohár paní místostarostky města a to v trvání letu 15 minut.

Mezi 8 těmito závodníky se umístily Bílkovy „Daidalové 200“ na prvních čtyřech místech. První byl Aleš Krátký.

To již vypadá trochu pohádkově.

Nebo, že by to byly opravdu tak skvělé stroje?!?!

Bílku Martine držíme palce nad dalším vývojem takových strojů.

e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz