Akademie letectví :: číslo 06 / 2009 / Editorial
e-magazín Akademie letectví

Editorial

Začínám psát tento úvodník k magazínu. Je úterý 5.5.2009, venku je pod mrakem a fouká nepříjemný severozápadní vítr při 14oC.

Před 64 lety byla sobota 5. května. Dostal jsem pětku z německé kompozice, protože jsme, ke své pozdější škodě, neměli v té době v lásce cokoliv německého. Bylo vlahé počasí, cestou ze školy jsem potkával lidi s trikolórami na klopě, jejichž barvy a uspořádání jsem si jen matně pamatoval z předválečných let. V Praze začalo dopoledne květnové povstání a odpoledne začalo pršet. Obecná škola v Malšovicích se začínala vyprazdňovat od raněných německých vojáků. Odpoledne asi ve tři hodiny někdo vystřelil v jedné z ulic na skupinu Wehrmachtu. Ti ho zasáhli do břicha a pak ho nechali převézt do nemocnice. Na konci naší vesnice vyrostla malá barikáda z výrobků místní cementárny. Takhle si pamatuji ten den z posledních dnů druhé světové války.

Pamatuji si obstojně i další dny z počátku května 1945. Například o dva dny později 7.května, kdy jednotka Luftwaffe umístěná na hradeckém letišti snad chtěla bombardovat město. Viděl jsem na vlastní oči z místní rozhledny záblesky z výbuchů ničených letadel na letišti vzdáleném asi 4,5km. Rakouští příslušníci Wehrmachtu se prý snažili zabránit zbytečnému krveprolití ničením letadel. Třeba to bylo i jinak. Těch zničených letadel zbylo na letišti hodně, což jsem později viděl zblízka a byl jsem jejich rozsáhlou přítomností překvapen. I když jsem nějakou dobu před tím viděl v nízkém letu nad městem neohrabaný šestimotorový „Gigant“.

Omlouvám se těm, jichž se snad moje útržkové vzpomínky jakkoliv dotkly, ale chtěl jsem tuto opravdu revoluční (nikoliv sametovou) dobu kraťounce připomenout, protože její důsledky nás provázejí dodnes a ještě nějakou dobu budou mít vliv i na naše potomky. Vzpomínám na to každý rok v tuto dobu.

Jak je to tentokrát s naším magazínem? Co jsme do něj vtěsnali popíši stručně teď.

I když jsme se ještě nedostali k solidnějšímu povídání o pohonných jednotkách, zejména vrtulových, přinášíme krátkou informaci o tom jak fungují a co bychom si mohli odnést z údajů všelikých výrobců motorů i vrtulí o statických testech, zejména o tom jak se předvádějí různé vrtule na tomtéž motoru v siláckých přehlídkách zvaných tah. Snad se podaří osvětlit tyto okolnosti správnějším světlem pro ty kdo jsou nadšeni z toho jak burácivý nebo zase kvílivý zvuk vydává jejich pohonná jednotka a vzdouvá jim oděvy a cuchá vlasy, aniž by byli například schopni posoudit jaký podíl na tom má spalovací motor a vrtule a co se při tom děje.

Následuje krátké připomenutí úspěchů americké NASA z jejich působení ve Vesmíru. Pokládali jsme to přinejmenším za zajímavé k čemuž jsme využili některých podkladů ze serveru Msn.com.

Je tu druhé pokračování galerie Janovcových profilů o jejichž nesporných kvalitách se můžete poučit z přiložených aerodynamických charakteristik.

V návaznosti na to předkládáme další stručný návrh jednomístného větroně menšího rozpětí a velmi dobrých výkonů, jak jsme o nich mudrovali s Honzou Janovcem před několika lety.

Protože nemálo lidí rádo prohlíží obrázky zařadili jsme jich malou hrst i do našeho magazínu. Jedná se vesměs o známé létající stroje, takže je ani nijak nekomentujeme.

Pak je tu ještě oprava a doplnění jednoho našeho dřívějšího obrázku souvisejícího se stoupáním létajících strojů. K tomu dřívějšímu byly faktické poznámky, tak jsme naše předchozí popisování těchto letových situací trochu pozměnili a doplnili. Ještě se k tomu v budoucnu vrátíme.

A nakonec tu je dnes i Slovník vybraných pojmů a přehled u nás dostupné literatury.

Jaroslav Lněnička
5.5.2009
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz