Akademie letectví :: číslo 02 / 2009 / Editorial
e-magazín Akademie letectví

Editorial

Již uplynul více než rok a my stále ještě přinášíme pro značnou část našich příznivců, jejichž řady se neztenčují, zajímavé údaje související s letectvím a jeho modelářstvím. Za tu dobu jsme zaznamenali cca 100 000 návštěv a cca 10 000 sessions. Jestli je to málo nebo moc, to ať posoudí někdo jiný.

Faktem zůstává, že informace v tomto magazínu zveřejňované, jsou přijímány, podle odezev jež máme, příznivě. O nepříznivých nevíme, protože je nedostáváme. Jsou zde, ale jen velmi zřídka, dotazy svědčící sice o zájmu souvisejícím s psaným i obrazovým materiálem, ale zároveň také o tom, že chápání obsahu je pro některé čtenáře rozdílné. S tím ale nemůžeme a ani nechceme nic dělat. Ptejte se dál a my se budeme snažit odpovídat.

Rok 2008 byl například pro letecké modelářství dost vzrušující, když se některé státní i soukromé instituce snažily prostřednictvím pojmu „bezpilotní systémy“ absurdně a byrokraticky zasáhnout do jeho aktivit, z nichž mnohé jsou centrálně organizované a snad ještě větší část je uskutečňována samovolně, podle subjektivního výkladu jednotlivců i malých skupin. Zatím se nepodařilo, podle našich informací, prokázat, že by modely letadel významně ohrozily bezpečnost leteckého civilního provozu. Těmto nezdůvodněným snahám, jež snad pocházejí od úředníků EASA a jsou ještě více zpřísňovány našimi „aktivními“ úředníky a privátními zájmy některých skupin, je třeba se bránit, což se zčásti, ale podle nás jen dočasně, podařilo.

Bezpečnost leteckého provozu nemůže být samozřejmě zhoršena či svévolně kýmkoliv ohrožována. O tom nemůže být pochyb. Jakákoliv nesmyslná regulace pohybu létajících strojů v našem povětří však tomu ne napomůže. Jenom rozsáhlým zakazováním a omezováním práv všech účastníků v čemkoliv, se toho nikdy mnoho nedosáhlo. To si uvědomují i organizace mezinárodní, mezi něž náleží třeba EAS (European Air Sports), které se všemi úřednickými výplody úředníků z Bruselu také nesouhlasí.

Rádi bychom připomenuli letecké veřejnosti zajímající se o náš magazín, že v roce 2007 byla založena za účasti 12 evropských států (včetně České Republiky) nová evropská instituce EFLEVA, což je zkratka European Federation of Light, Experimental and Vintage Aircraft. Cílem této mladé instituce je rozšiřovat, podporovat a zastupovat zájmy svých členů na evropské scéně s ohledem na řádné platné náležitosti(předpisy) a to jednak nezávisle a také ve spolupráci s příslušnými národními i mezinárodními organizacemi. Členství v EFLEVA je otevřeno všem národním organizacím zabývajícím se experimentálními a dříve postavenými letadly ve státech, jež jsou členy European Civil Aviation Conference(ECAC). To je výzva a zároveň podaná ruka těm, kteří dosud nemají oporu ve vhodné české instituci.

A co můžete ještě najít v tomto vydání Akademie letectví:

1. Připomenutí některých důležitých veličin z matematiky a fyziky bez nichž se nemůžeme v našich informacích obejít.

2. 6.část ohlédnutí do asi 70 let staré minulosti letectví.

3. Další pokračování o profilech. Tentokrát o jejich polárních diagramech.

4. Profily pro letecké modely i malé bezpilotní prostředky s jejich charakteristikami.

A také slovník vybraných výrazů a stálý seznam letecké a modelářské literatury, kterou disponujeme.

Jaroslav Lněnička
2.1.2009
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz