SOLAR IMPULSE před druhým skokem napříč USA

Znak  SI napříč USASolarImpulse se svým týmem nasbíral síly k dalšímu přeskoku napříč USA a to z Phoenixu do Dallasu.

Zítřejšího dne má započít další přeskok solárního letounu. André Borschberg bude pilotovat letoun z phoenického letiště Sky Harbor International Airport na dallaské letiště Fort Worth International Airport.

Let  bude zahájen v čase 4.45 AT ( UTC -7) dne 22.5.2013 a měl by skončit 23.5.2013 v čase kolem 01.00 ( UTC -7).

Předpokládaná dráha letu je cca 1 400 km, což znamená, že by mělo být dosaženo průměrné rychlosti asi 70 km/h.

Přejeme celému týmu, aby se nepotkal s žádným tornádem a slunce aby svítilo dostatečně intenzivně pro dostatečné nabití  baterií  i pro noční let. (Pokračování textu…)

EUROPEAN HELICOPTER SHOW 2013

01 Plakát showToto je zřejmě vůbec první zveřejněná informace a stručný záznam z výše uvedené akce, zahájené před dvěma hodinami v Hradci Králové. Jedná se o třídenní událost související s létajícími stroji, jejichž nosné plochy rotují. Má to být největší kontinentální sešlost  a patá největší letos na světě. Oficiální mluva – čeština a angličtina.

Počasí bylo a ještě je skvělé, vstupné 250,-Kč, prvních diváků dopoledne několik desítek a zahájení za přítomnosti zvolených zástupců regionu, kraje a senátu. Ti tomu asi měli dodat lesk a vážnost, ostatně jako vždy. (Pokračování textu…)

Elipsa na křídle a VOP ultralightu „Ellipse Spirit“

06Ellipse Spirit  Foto  1Když se řekne „eliptické křídlo“ vybaví se skoro všem stoupencům letectví anglický „SPITFIRE“. Tuto legendu nebudeme blíže připomínat, protože se to stalo nesčíslněkrát před tím.

Dovolujeme si však přinést informaci o českém UL, na jehož nosné  a vodorovné ocasní ploše byly použity jako jejich základní tvary – elipsy. To se stalo v blízké minulosti a nyní jsou v atmosféře Země k vidění dva takové české stroje. Jsou zvány „ELLIPSE  SPIRIT“. V současné době probíhá úspěšně certifikace nejen u nás. (Pokračování textu…)

SOLARIMPULSE napříč USA – 1. „skok“

Začátek přeletu USASolarImpulse je švýcarský program o realizaci letounu s lidskou posádkou poháněného sluneční energií, který bude schopen vykonat lety na dlouhé vzdálenosti a to i v noci.

První zprávy jsme o něm přinesli v našem magazínu v září 2009 – AL 9/09. V něm jsou i nějaké technické podrobnosti o stroji. A pak jsme přinesli ještě další informace. Například loni při přeletu do Maroka. (Pokračování textu…)

Profily křídel modelů letadel trochu jinak

1  Tři fáze prouděníVelmi schopný program X-foil, Profili ; Xflr5 nebo i jiné, které jsou dostupný na internetu, umožňují komukoliv zaobírat se profily křídel, ocasních ploch, rotorů, vrtulí i lopatek dmychadel, dosyta.  Pomocí těchto nástrojů, i v neprofesionální verzi, je možné pitvat profily a jejich vlastnosti v podstatě do úplného omrzení. (Pokračování textu…)

Proč to děláme a jaký to má smysl?!

Let za bezvětříJednoho květnového dne roku 2007 jsme se sešli s p. ing J. Janovcem a vedli jsme několikahodinovou debatu o leteckém modelářství. Shodli jsme se na tom, že se složení v „leteckomodelářském lidu“ změnilo velmi výrazně a to směrem k provozovatelům létajících strojů. Stavitelů modelů vlastních či ze stavebnic ubývá. Je stále více zájemců o modely hotové nebo téměř hotové, připravené k létání. (Pokračování textu…)

SOLAR IMPULSE napříč USA

Znak  SI napříč USAO švýcarském projektu B.Piccarda jsme psali již několikrát a proto připomínáme pouze, že se jedná o vývoj letounu poháněného sluneční energií pro lety do velkých vzdáleností bez přerušení a s lidskou posádkou. A to v nižších vrstvách atmosféry. To je rozdíl od pokusů amerických, kdy jejich UAV létala ve výškách kolem 25 km po dobu několika týdnů. O nich jsme také psali. (Pokračování textu…)

Hradecká setkání stoupenců letectví – duben 2013

15 Samokřídlo dvojplošník Posílám  bližší obrazovou informaci k připravovaným setkáním v Hradci Králové ve dnech 20. a 27. dubna 2013.

V současné době je to cca 25 zájemců, kterým jsem potvrdil účast a připravil pro ně kolem 40 obrázků, které budu provázet vícehodinovým vysvětlováním. Pak bude následovat diskuze, pokud k ní nedojde již v dřívějším průběhu. Snad by se našlo ještě několik míst. (Pokračování textu…)

Další případná povídání o létajících strojích

Pro přiměřený úspěch a také úplné absenci nesouhlasu, s tím co bylo učiněno v lednu v Hradci Králové a týkalo se rozebírání toho Proč létající stroje nejen létají, ale i padají, jsem začal připravovat další setkání pro zájemce tohoto širokého dobrodružství. (Pokračování textu…)

Dodržení tvaru profilu

Trvale se vyskytující dotazy na to jak přesně je nutně dodržet tvar profilu, aby to ještě nebyl významný „zločin“ v aerodynamickém světě, mě přiměl k sestavení tohoto krátkého článku.

Pokusím se v něm podat stručné důkazy o tom co se může stát , a taky se to stává, když nejsou souřadnicemi požadované tvary profilu dodrženy. Je to zjevné nejen u modelů letadel, ale i u letadel skutečných, kdy se například vytváří na jejich nosných plochách námraza. Někdy stačí i hustý déšť. Nebo je to z jiných příčin. (Pokračování textu…)

Archivy