Z dřívějších dob

137 O.Novák  s WakefieldemI když jsme již poněkud dříve přivedeni na svět, který pořád zatěžujeme svoji přítomností nebo právě proto, tak si troufáme připomenout něco z toho co se stávalo tak dávno, že již mnoho aktérů těch dob není mezi námi. A ti co se setkávají s dnešní aviatikou, ať již skutečnou či s leteckomodelářskou, snad přijmou toto malé slohové cvičení vlídně. (Pokračování textu…)

SolarImpulse 2 – 1. letový test

images (3)Dnes ráno, 2.6.2014, setrval druhý prototyp Solarimpulse ve vzduchu nad švýcarským územím více než 130 minut a dosáhl výšky kolem 1 600 m.

Odstartoval během několika sekund na dráze menší než asi 120 m (odhadem z videa). Rychlost mohla být asi 45 km/h (zase podle jedoucího cyklisty na videu) a rychlost stoupání asi do 2 m/s. (Pokračování textu…)

SOLARIMPULSE SI2

SI2Na zítřek 2.6.2014 je plánovaný 1. test SolarImpulse SI2 se startem v 5.30h. Psali jsme o tomto projektu vícekrát. (Pokračování textu…)

Dvoumístný užitkový jednomotorový letoun

105 Jednomístný lehký motor. letounJak patrno z titulního obrázku a z předchozích dvou článcích o  profilu nosné plochy tloušťky 14,6% a prohnutí 3,9% s příznivým průběhem a velikostí  klopivého momentu, pojednám zde velmi stručně o   dvoumístném užitkovém stroji, zřejmě mimo kategorii ULL, s naznačením možných řešení, která nejsou podle mne neschůdná. (Pokračování textu…)

AZ Cup 2014

foto_rudolf_jung

Šestý ročník prvního závodu plachtařské sezóny proběhl ve dnech 17. – 26. dubna na letišti ve Zbraslavicích. Organizátoři se museli potýkat s bouřkami a plánování tras tak letos nebylo zrovna jednoduché. (Pokračování textu…)

Jednomístný kluzák – rozpětí 11m

16 Rorýs  1113Jak napověděl článek z 1.5.2014,tak se bude jednat o jakési podnícení o návrh jednomístného kluzáku o rozpětí 11 metrů a později třeba 13 metrů. V jejich předpokládaných výkonech však není zas tak propastný rozdíl, aby bylo nutné volit větší rozpětí. To však záleží na každém zvlášť. (Pokračování textu…)

Trochu létajících strojů bez VOP, tedy samokřídel

Delta LHK CombatJednoho dne jsem se snažil uspořádat svoje „laboratorní“ výtvory, jež nemají, až na jednu výjimku žádnou vodorovnou ocasní plochu (VOP).

Zjistil jsem ke svému překvapení, že jich není úplně málo. A tak jsem je, vzpomínaje na to proč a kvůli čemu  jsem je vlastně vytvořil, neuspořádaně naskládal na černou folii na trávníku a pořídil několik fotografií.

Jak jsem tak pátral ve své paměti, tak jsem si připomněl, že jsem je stvořil  většinou  v průběhu asi 10 let. Některé (2) z nich však o mnoho dříve. Převážně  jsou volně létající, to jest jakkoliv neřízena během letu. (Pokračování textu…)

Připravovaný profil nosné plochy

klouzavosti profilu a klop. momentJiž jsme dlouho nedráždili, chci říci nepodněcovali, potenciální tvůrce létajících strojů k tomu, aby zkusili stvořit něco vlastního. Užitečného, senzačního, skvělého, ne příliš drahého, spolehlivého, rychlého, bezpečného atd. Což skoro sice ani není možné, ale proč  to  nezkusit?! (Pokračování textu…)

Minulé AERO 14 a budoucí AviationExpo Europe

logo AEROMinulý týden skončila známá největší kontinentální výstava všeobecného letectví ve Friedrichshafenu, kde jsme letos nebyli.

AERO má ve světovém letectví silnou pozici a piloti a letečtí experti z celého světa navštěvují toto město u Bodamského jezera. O tom svědčí i 606 vystavovatelů ze 65 zemí a 33 400 návštěvníků.  (Pokračování textu…)

SOLAR IMPULSE 2

HB S1A napříč USA v roce 2013Včera v podvečer jsem dostal rozsáhlejší informaci ze Švýcar o Solar Impulse. Jak naši příznivci vědí, informovali jsme o jejich aktivitách již po několik předchozích let. Naposledy loni v létě po jejich úspěšném etapovém přeletu napříč USA jejich strojem na sluneční pohon „HB-SIA“. Ten byl vyvinut a sestrojen pro účely cesty kolem světa, jejíž trasa bude stanovena. Zřejmě na severní polokouli směrem od západu na východ. (Pokračování textu…)

Archivy