Akademie letectví :: číslo 07 / 2011 / Kluzáky F1E neboli modely větroňů řízené magnetem
e-magazín Akademie letectví

Kluzáky F1E
neboli modely větroňů řízené magnetem

Pro ty kdo to nevědí, ale už asi ne pro ty kdo toho o nich vědí asi trochu víc než já, poznamenávám, že jsou to modely kluzáků, jejichž let je usměrňovám permanentním magnetem umístěným na přídi trupu, který ovládá směrovku(pohyblivou část SOP) a snaží se udržovat model v předpokládaném směru letu.

Protože to není kategorie modelů letadel nijak zvlášť rozšířená nejsou k dispozici žádné stavebnice, natož pak hotové modely, jako je tomu u mnoha jiných kategorií. Takže stoupencům tohoto chození s kopce a do kopce nezbývá než si postavit pro tyto účely stroj vlastní. My jsme si troufli nabídnout dvě následující řešení, která by mohla některým zájemcům pomoci.

K letům takovýchto strojů je postačující kopec s mírným převýšením, ale s rozsáhlejším prostorem ve směru proti vanoucímu větru, z něhož jsou vypouštěny, tyto jiným způsobem neovládané UAV vyznačující se nezvykle dlouhým trupem. Ten je společně s nezbytně velkou a účinnou VOP, spíše však má být, zárukou přiměřené podélné stability. Dostatečně veliké a správně tvarované vzepětí nosné plochy má pak pomoci k dosažení potřebné stability stranové, neboť na kopcích panují obvykle různorodé větrné podmínky.

Ti kdo provozují tuto disciplinu mají být ve vlastním zájmu dostatečně trénováni v chůzi na několik kilometrů uskutečněnou během několika hodin a to nejprve s kopce a pak zase do kopce, aby byli schopni dopravit svůj stroj zpátky na místo startu, pokud se jim ho podaří najít ve vzdálenosti mnoha stovek metrů.

U obou řešení jsme zvolili hodně tenké a velmi prohnuté profily, takže tyto stroje budou nejvýkonnější a nejspolehlivější v podmínkách kdy rychlost větru nepřesáhne cca 4 m/s. Pokud by bylo nutno létat při rychlostech větru větších bylo by vhodné zatížit stroj dodatečnou zátěží od 150 až do 350 g. Optimální by mohla být rychlost větru kolem 2,5 m/s. Taková pohoda se však vyskytuje málokdy.

Přibližné tvary profilů jsou v následujícím obrázku.

© Jaroslav Lněnička
21. 5. 2011
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz