Akademie letectví :: číslo 05 / 2011 / Kluzák se záporným šípem nosné plochy „KÁNĚ“
e-magazín Akademie letectví

Kluzák se záporným šípem nosné plochy
„KÁNĚ“

Pro stoupence méně obvyklých tvarů přinášíme námět na stavbu většího kluzáku, téměř „samokřídla“, se záporným šípem nosné plochy.

Takováto koncepce vyžaduje profil nosné plochy s velmi malým nebo žádným klopným momentem a při vhodném, ne příliš velkém geometrickém zkroucení křídla, postačí pro udržení letounu ve vhodném rozsahu úhlů náběhu malý stabilizátor-VOP, velmi blízko za křídlem. Teoreticky by tam být nemusel, ale pro lepší využití dosažitelných výkonů i letových vlastností je jeho přítomnost výhodná, přestože mírně zvýší odpor.

Křídlo může být zhotoveno z několika dílů do tvaru vyřezané pěnové hmoty, potaženo sklolaminátovým kompozitem a opatřeno v přední a zadní části uhlíkovými výztuhami, stejně tak jako hlavním nosníkem například ve tvaru “I“. Jeho hmotnost by včetně potřebných úprav pro fungující klapky a křidélka nemusela s jejich ovládacími prvky(servy) přesáhnout 1,8 kg. Pokud by byla zvoleba varianta s pomocným elektromotorem, mohly by být jeho baterie umístěny ve střední části nosné plochy. Tloušťka profilu to umožňuje.

Trup by potom mohl například nést vybavení pro snímkování terénu a přenos dat k pilotovi. Autopilot a další nezbytná vybavení by zde mohla být také umístěna.

Výsledná hmotnost 5 kg je odhadem a nemusela by být při opatrném používání materiálů, pohonné jednotky, včetně baterií a nezbytných komponentů, překročena.

Předpokládané výkony by měly umožňovat poletování i ve větrných a turbulentních podmínkách bez obtíží, pouze závislé na kapacitě pohonné jednotky. Pro stoupavost 6 m/s, při použití pomocného pohonu, by měl postačovat motor o výkonu do 500 W ( na hřídeli), s nímž by mělo být dosahováno ve vodorovném letu rychlostí kolem 90 km/h.

© Jaroslav Lněnička
17. 3. 2011
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz