Akademie letectví :: číslo 04 / 2011 / Editorial
e-magazín Akademie letectví

Editorial

Jarní rovnodennost je již na dohled, slunce vychází před sedmou hodinou ranní, noční teploty jsou sice stále nemálo pod nulou, ale přes den jsou již neklamné náznaky jara, i když ještě nějaký sníh určitě v březnu spadne. Ale termika funguje již na holých pláních neomylně.

Včera jsem provětrával model novějšího elektrovětroně ( rozpětí 2,1m) a měl jsem určité starosti ho z výšek kolem cca 250 m dostávat v rozsáhlém vertikálním proudění, to jsem odhadoval asi na cca 2,5m/s, níž tak, abych ho ve vzdálenostech asi 350m na šedomodrém oblačném pozadí, viděl. Ať model zatáčel nebo letěl rovně, pořád většinou stoupal. Po asi ¾ hodinovém letu mě již bolelo za krkem a tak jsem pokorně přistál. Vítr byl proměnlivých směrů do cca 2 m/s, teplota asi 5 stupňů Celsia, obloha bez oblačnosti, jen cirostraty ve výšce několika kilometrů a také několik káňat kroužících v termice, to zpestřovaly.

A co tu máme v tomto čísle AL?

V prvním článku je 4. pokračování tématu o tom jak by třeba mohl vypadat vlastní létající stroj, tentokrát ještě bezmotorový. Je tu několik námětů obsahujících tvary a velikosti kluzáků o rozpětích do cca 13 m a také s pomocným elektropohonem. Neustále pokračující vývoj těchto pohonných jednotek a zdrojů energie (baterií) se stále větší kapacitou, to již reálně umožňují.

V druhém článku připomínáme blížící se AERO 2011 ve Friedrichshafenu.

Ve třetím příspěvku je informace o amerických výsledcích s létajícím strojem kombinovaného pohonu. Jedná se o starty a přistání pomocí dvoulistého pomaluběžného rotoru. Při překonávání vzdáleností je pak využívána k letu pevná nosná plocha (křídlo) a rotor odpočívá. Podívejte se také na připojené video. Vývoj není dosud ukončen.

© Jaroslav Lněnička
1. 3. 2011
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz