Akademie letectví :: číslo 05 / 2010 / Tisková zpráva z Abu Dhabi 27. 3. 2010
e-magazín Akademie letectví

Tisková zpráva z Abu Dhabi 27. 3. 2010

Abu Dhabi (SAE) – Český pilot Martin Šonka má za sebou první závod v Red Bull Air Race World Championship. V Abu Dhabi se při kvalfikaci na první pokus neprobojoval do první desítky zaručující účast v hlavním závodě. Musel tak absolvovat dodatečný boj pěti pilotů o dvě divoké karty. Od páteční kvalifikace se ale dramaticky změnili povětrnostní podmínky, ze kterých vyplynuly chyby znamenající v konečných výsledcích 13. místo.

Šonka ve svém prvním závodě v šampionátu obstál se ctí. V trénincích předváděl na nováčka velmi vyrovnané výkony a vůbec poprvé se seznamoval se závodní tratí. Pro kvalifikaci si stanovil cíl v podobě čístého průletu bez penalizací a to se ve druhém kvalifikačním letu podařilo. Nicméně jeho výsledný čas1:22:89 znamenal až dvanácté místo a tedy automatický posun do bojů o dvě divoké karty.

Před závodem se ale potvrdily obavy vyvolané předpovědí počasí. Narozdíl od předchozích dnů se otočil vítr, začal foukat o mnoho silněji a z pevniny přinesl mračna prachu a zvířeného písku. A obrovské vedro, kdy se teploty vzduchu šplhaly přes 40° Celsia, letadlům take neprospívalo. I proto hodnotil Šonka své šance dostat se do top dvanáctky skromně.” Je to vlastně jako kdyby se postavila nova trať. Je to úplně něco jiného, než co tady člověk celou dobu trénoval. Jiné náletové úhly, rychlosti. Teď už navíc není možnost si cokoliv znovu zkoušet. Rozhodne jeden pokus.” Těžké podmínky a snaha zaletět co nejrychleji ale znamenaly tři zasažené pylony a celkové 13. místo.

Z vítězství v závodu se nakonec radoval loňský šampion Paul Bonhomme z Anglie. Největší soupeř, Rakušan Hannes Arch byl pro nebezpečné létání diskvalifikován a tak si z Abu Dhabi veze jen bod za vítězství v kvalifikaci. Diváci vůbec sledovali nebývalé množství diskvalifikací. Ta postihla celkem čtyři piloty a tři další kvůli technickým problémům do hlavního závodu vůbec neodstartovali. Red Bull Air Race World Championship pokračuje dalším závodem v Australském Perthu.


Zde končí zkrácená oficiální tisková zpráva.

Osmělujeme se připojit náš nekvalifikovaný komentář když během letu, rychlostí kolem 100m/s, vznikne boční vodorovný poryv větru, ve vzdálensti cca 50m před brankou pylonu, o rychlosti např. 15m/s:
-výsledná rychlost letu bude kolem 101m/s, čili ne příliš odlišná
-reakce skvělého pilota na takovouto situace může být kolem 0,13s
-za tu dobu ale uletí letoun dalších 13m a posune se bokem o 1,95m
-když pak ještě setrvačností pokračuje cca 0,2s v letu s vybočením posune se o další 3m, takže celkové vybočení během 0,33s je cca 5m.

A to již nemusí stačit na bezchybné prolétnutí brankou pylonu bez jejího poškození a následné penalizace.

Ve skutečnosti to může být ještě horší. A to nebereme do úvahy například pozměněné poměry na vrtuli a z toho plynoucí změny gyroskopického momentu a pod.

Pokud tedy nemá pilot dostatečně vybavené zázemí s informacemi o okamžitém stavu proudění v atmosféře po trase závodu je ve velmi obížné situaci a v podstatě se musí spolehnout jen na svoje kvality a nezbytnou dávku štěstí. A to na soupeře obvykle nemusí stačit..

Možná, ale je naše stručné posouzení jedné z možných situací neprofesionální.

Přejeme proto M. Šonkovi do příštích, nesporně obtížných závodů, aby mu příště vítr vál zpředu anebo do zad anebo vůbec ne a abychom mohli přinést příznivější zprávu o jeho umístění.

Jaroslav Lněnička
2. 4. 2010
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz