Akademie letectví :: číslo 07 / 2008 / Editorial
e-magazín Akademie letectví

Editorial

Jak napovídá titulní list tohoto čísla je v něm věnována tentokrát větší pozornost leteckému modelářství. Oč se jedná jsme naznačili v minulém čísle AL. Mezitím byla platnost striktního omezení činnosti leteckých modelářů i všech těch, kteří si koupili modely letadel k jednorázovému či dlouhodobějšímu použití, pozastavena. A to do konce srpna 2008. Mezi tím má pracovní skupina, jejíž složení neznáme, připravit takové podklady, aby bylo možno s Ministerstvem dopravy ČR a Úřadem pro civilní letectví gramotně jednat. Dosud tomu tak, snad hlavně se strany Svazu modelářů ČR, nebylo. Času mnoho nezbývá.

Abychom neopomněli nějakou příležitost pomoci současné patové situaci, zveřejňujeme v tomto čísle naši skromnou představu o tom, jak by se asi mohlo postupovat dál ve skupině modelů letadel, tak jak je uznává FAI. K bezpilotním prostředkům se necítíme být povoláni je komentovat, protože řádně neznáme pozadí tohoto problému. Informace máme jen zprostředkované a neověřené.

Chceme upozornit všechny naše příznivce, nejenom letecké modeláře, aby vyjádřili svoje stanoviska buď v našem magazinu nebo kdekoliv veřejně jinde, k následnému posouzení povědomí a zacházení s tímto nejmenším oborem letectví, které jak znovu a znovu opakujeme, je účinným podhoubím letectví všeobecného. V podobné situaci se totiž může v budoucnu ocitnout jiný zájmový obor civilního letectví.

A nyní k obsahu tohoto čísla.

Je tu první část obsáhlejšího pojednání o profilech, které jsou věčným tématem v letectví od modelů letadel až po skutečné velké létající stroje. I když to je téma poněkud omšelé, nebo právě proto, pokusili jsme se podat ho trochu jinak než jsme měli možnost učinit tak několikrát v minulosti v různých časopisech i knihách.

Pak je tu malá inspirace pro stoupence modelů letadel poháněných elektromotory v podobě Rorýse 20. Pokusili jsme se mimo jiné předložit jakousi přibližnou možnost učinit si představu o příkonech motorů pro středně velké motorizované kluzáky.

Navštívili jsme také hradecké letiště, kde probíhala příprava některých závodníků na účast v 16. Mistrovství Evropy akrobatických letadel bez omezení. Snažili jsme se přiblížit některé stroje z hledisek několika málo aerodynamických pohledů na profily nosných ploch a listů vrtulí.

Jaroslav Lněnička
4.7.2008
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz