Akademie letectví :: číslo 03 / 2008 / Editorial
e-magazín Akademie letectví

Editorial

Přinášíme další číslo Akademie letectví se sílící nadějí o tom, že to bude časopis prospěšný těm pro něž je určen, to znamená všem. Co nás k tomu vede? Je to neklesající zájem, který sledujeme prostřednictvím počitadla. Průměrný počet návštěvníků - těch co časopis „prolistují“ zevrubněji, je kolem 50 denně.

Trochu opadl zájem o soutěžení v Anketě. Že by to bylo způsobeno příliš náročnými požadavky na přemýšlení? Příště zkusíme trochu polevit. Ale ne ještě příliš. Chceme ještě připomenout, že se nepřihlásili vítězové z minulého i předminulého kola, jejichž jména jsme zveřejnili.

Jaké asi měly být odpovědi tentokrát:

1. Nejkratší let v čase bude v případě C, protože se bude jednat o nejvyšší rychlost letu. Navíc ulétnutá dráha může být při zvlášť velké rychlosti i dosaženou dráhou nejmenší.

2. Nejdelší let v čase nastane podle případu B, při velkém úhlu náběhu, protože rychlost letu bude ze všech tří případů nejnižší a čas tedy nejdelší. Prolétnutá dráha však může být jen o něco málo větší než v případě C.

3. Nejdelší dráha bude ulétnutá v případě A, protože by se mělo jednat o postavení větroně do nejmenšího úhlu klouzání( tj. největší klouzavosti). Nejkratší dráha pak v případech B nebo C.

Z pouhých 4 účastníků ankety neodpověděl správně tentokrát žádný, takže se nám zásoba knih neztenčí, což nás ale nijak netěší.

V tomto 3.čísle připomínáme v obsáhlejším článku stručně letectví z období před první světovou válkou, s nemalým množstvím náčrtů a fotografií.

Pak je tu praktické ponaučení o vzepětích křídel zaměřené především k modelům letadel.

Dále je tu pokus o populární výklad působení podobnosti v aerodynamice. Jedná se zde především o Reynoldsovo číslo, které bude naše budoucí putování doprovázet stále a jehož důležitost pro posuzování vzniku vztlaku, odporu i momentu profilů a ploch bychom rádi zdůraznili.

Je tu také poznatek o tom co se může přihodit, jestliže nedodržíme tvary profilů nosných ploch námi stvořených létajících strojů a jejich vrtulí.

Poprvé přiblížíme pojem trojrozměrné aerodynamické soustavy letadel, jakožto pomůcku pro snazší vysvětlení mnoha pojmů, příčin i následků pohybu ve vzduchu.

A nakonec je tu opět další anketa, jež souvisí se situacemi vznikajícími při zatáčení, která mají nezřídka nečekané až tragické následky na létající stroj i jeho posádku, když opomeneme působení všech sil při tom vzniklých.

Jaroslav Lněnička
13. 3. 2008
e-magazín Akademie letectví :: © Jan Janovec, © Jaroslav Lněnička :: akademie@airspace.cz